Samir
    Om man läser VO på gymnasiet vad krävs senare för att utbilda sig till sjuksköterska?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Samir!

    Det är möjligt att bli behörig att söka till Sjuksköterska direkt efter Vård/omsorgsprogrammet på gymnasiet.

    Sjuksköterska - Matematik 2a/2b/2c (en av de kurserna i matte, inte alla), Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2. Dessutom måste man alltid till alla högskoleutbildningar ha Grundläggande behörighet.

    Titta på programplanen på VO: http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_VO.pdf där det längst ner i "Tips från SYV!" - står hur man uppnår Grundläggande behörighet och det är din rättighet som elev på yrkesprogrammet; ingen skola kan vägra ge dig möjlighet att läsa kurser för grundläggande behörighet.

    Inom Programfördjupningen behöver du läsa Matte 2a. Och inom Individuellt val, 200 poäng, - Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1a2, 50 p.

    Det finns också Ersättningsmöjlighet: i stället för Naturkunskap 2 - om du läser Vård- och omsorgsprogrammet med kurserna Naturkunskap 1a1 , Hälsopedagogik, Medicin 1 och Etik och människans livsvillkor - som alla läses obligatoriskt på VO, men då måste man bara se till att man har minst E i alla de kurserna. Om man skulle få F i någon av de kurserna, har man i så fall inte behörighet vad det gäller Naturkunskap 2. Det kan vara klokt att på förhand fråga om möjlighet att läsa Naturkunskap 2 kommer att finnas på just den skolan som du väljer att söka till + även fråga om Samhällskunskap 1a2, 50 poäng kan läsas.

    Ett litet "problem" blir också att p g a det är väldigt få 50 poängs kurser som finns på gymnasiet, kanske du behöver läsa 50 poäng "för mycket" för att uppnå minst 2500 poäng "minst". Detta för att kunna få din examen. Psykologi 2b och Vård&omsorg-specialisering är kurserna á 50 poäng som får läsas inom Programfördjupningen, välj i så fall en av dem - för att "matcha upp" mot en 50 p. i Samhällskunskap 1a2.

    Jag råder dig på förhand få svar från skolorna, om de kommer att erbjuda möjlighet att välja till alla de "rätta kurserna" för behörighet till Sjuksköterska.

    Om du inte uppnår rätt behörighet under gymnasiet, kan du efter gymnasiet komplettera på Komvux.
    Det behöver inte ta längre tid än max en termin (beror så klart på studietakt du väljer på Komvux + hur många kurser som fattas).

    Bästa hälsningar & stort lycka till!
    Anna