Åsa

    Poänggränsen för att bli behörig att undervisa på gymnasiet är 90 hp om jag har det som utökad behörighet. Jag har en kollega som ska ansöka om utökad behörighet i juridik och har fått till svar att det räcker med 90 hp, där nivån på studierna inte behöver vara på C-nivå, utan "bara" 90 hp där det ingår någon form av juridik-kurser. För psykologi verkar det vara så att man måste ha 1-60 hp + 61-90hp (på C-nivå med en kandidatuppsats). Beror det på var jag läser mina psykologi-kurser eller är behörighetskraven (inte poängen) olika för utökad behörighet beroende på ämne??

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Åsa!
    Det är skolverket som utfärdar lärarlegitimationer, närmare bestämt avdelning för lärarlegitimationer inom skolverket, så det är bra att kontaktar dem med frågor som gäller detaljer kring utökning av lärarlegitimationen. Detta för att beslut om utökning av lärarlegitimationen fattas där, så de borde veta vad som krävs för att få lärarleg.utökad. Vad jag, av erfarenhet, vet så har det tidigare förekommit att skolverket har beviljat utökande av lärarleg.även utan några högskolestudier, utan endast pga personen har i 10 år undervisat i "fel ämne", så bedömde skolverket att hen fick bli behörig lärare även i det ämnet inom vilket hen ej har några högskolestudier (så skolverket kan även göra undantag). Sedan är min gissning att inom vissa skolämnen är vissa högskolestudier inte möjliga (t.ex om vissa kurser inte ges som fristående utan endast inom högskoleprogrammen, eller inte ges alls, då är det inte möjligt att kräva att folk bedriver studierna, som inte går att hitta söka till...).
    Studievägledare på lärarhögskolorna borde vara bra insatta i vad skolverket kräver för utökning av lärarleg, så det är bra att vända sig dit också.
    Så, mitt råd är att du kontaktar både skolverket och lärarhögskolorna. Du får gärna höra av dig till oss och berätta vad du fick för svar. Vi vill kunna mer och lär oss ständigt mer och mer om olika yrken och studier. Vi uppskattar all hjälp vi kan få. Lycka till!
    Vänligen
    Julia SYV