Victoria
    Hej SYV!

    Jag vill gärna fråga dig om vad som krävs för att bli antagen till veterinärutbildningen. Det är mycket att tänka på så det skulle hjälpa mig att få ett konkret svar från dig. Jag är 16 år, vetgirig, ambitiös och slutade nian med 335 meritpoäng. Till gymnasiet valde jag natur, för att mina främsta ambitioner ligger i den världen. Självklart är det svårt, och det kommer att krävas stor självdisciplin från min sida, men jag tänkte fråga nu så att jag vet exakt vad jag förväntas göra. Tack på förhand!

    Med vänliga hälsningar,
    Victoria

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Victoria,

    det är mycket bra att du vet vad du vill; har höga betyg och är målmedveten samt planerar i god tid!

    Du vet säkert redan själv att för att i Sverige kunna bli >>Veterinär, måste man komma in på Veterinärprogrammet. Behörighet till det programmet är Grundläggande behörighet*** + Särskild behörighet: godkända betyg i Fysik2, Kemi2, Biologi 2 och Matematik 4. De kurser ingår i >>Naturvet.programmets inriktning "naturvetenskap". Så, den kortaste vägen in på veterinärutbildningen ligger via NA, naturvetenskap>>.

    Yrket Veterinär>> är i Sverige mycket populärt. Många söker till veterinärutbildningar med rätt så höga betyg. Därför kan det bli så att alla A-betyg ej räcker, då det kan bli fler sökande som har alla A-betyg i alla gymnasiala kurser, än det finns platser på Veterinärprogrammet. Som det är nu, så satsar många på Meritpoäng, dvs läser speciella kurser som höjer konkurrensvärde i gymnasiala betyg. Men nu finns det förslag på att förändra reglerna kring meritpoäng eller t o m ta bort dem... så vi vet inte hur det blir med den saken. :(
    Det som gäller idag - kan du läsa på www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng

     *** Grundläggande behörighet till högskolestudier uppnår du genom att få Examensbevis>> från ett högskoleförberedande gymnasieprogram. Det finns även andra sätt att uppnå grundläggande behörighet men i ditt fall, när du kommer att läsa på ett högskoleförberedande program på gymnasiet, är det sättet det snabbaste (och det mest vanliga). Om vad-som-krävs-för-att-uppna-gymnasieexamen kan du läsa här>>

    Vill ge dig nu nägra länkar till relevant information. Läs gärna på
    https://www.gymnasieguiden.se/program/NA/naturvetenskap

    https://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_NA.pdf

    https://www.framtid.se/yrke/veterinar

    https://www.framtid.se/yrke/djurhalsopersonal

    https://www.framtid.se/reportage/betyg-pa-gymnasiet

    Önskar dig en trevlig fortsättning på sommaren och lycka till i dina framtida studier!

    ANNA