Amanda
    Hej! Vad för kurser från gymnasiet måste jag ha läst för att sedan plugga till att bli inredningsarkitekt? Vad för matte måste jag ha läst? Är det svårare att komma in på utbildningen om man inte läst estet bild och formgivning? Vad kan jag göra åt det?
    Jag antar att man måste skicka in några arbetsprover, vad är arbetsprover och hur kan dem se ut? Jag menar alltså att jag inte har någon kunskap alls om hur man gör arbetsprover och ritningar..
    Jag går på humanistiska programmet andra året som är högskoleförbredande.
    Tack på förhand!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, på Konstfack som jag känner till så räcker det med grundläggande behörighet till högskola som du får på Humanistiska programmet. Du behöver dock som du mycket riktigt skriver skicka in arbetsprover - du kan läsa mer om just Konstfacks utbildning här och även om arbetsprovet http://www.konstfack.se/Utbildning/Kandidatprogram/Inredningsarkitektur--Mobeldesign-180-hp/

    Det kan ju vara svårare att komma in på utbildningen om du inte har någon erfarenhet alls av själva området. Kanske det då kan vara bra att gå lite förberedelsekurser i en t.ex. en studiecirkel eller via Folkhögskolans basår inom design. Du kan läsa mer om det här http://www.olandsfolkhogskola.se/kurser/sarskilda-kurser/basar-design

    /Lena, Syv