Hannele
    Hej! Elev med ett samlat betygsdok utfärdat 2011.
    9 st IG, 750 p, i: Webbdesign, Grafisk komm., Näthandel, Personlig försäljning, Mediekomm. A, Mediekunskap, Multimedia A, Sh A, Sv B.
    1550 p godkända kurser bl.a. Eng A, Sv A, Na A, Rel A, Ma A.
    Från Komvux godkänd i: Eng 6, SH 1b, Sv2, Info och kommunikation 1 och 2 (delkurser).
    Är kurserna INFINFU1 + INFINFV1 samma som ADM1205 + DAA1201? Hur ska de räknas i ett slutbetyg?
    • Julia : Fick nu svar från en sakkunnig och har Utökat mitt tidigare svar. Var god läs nedan.
    • :

      Tack så mycket för hjälpen!

      Det visade sig att det fanns två betyg i omlopp, ett daterat en dag senare, 110610, än det jag beskrev igår. Hon har enligt det senare betyget ytterligare 300 p godkända kurser. Frågan är nu: måste hon läsa Sv 3 för att få slutbetyg. Hon har Sv A och Sv 2 (från Komvux). Hon vill helst inte läsa mer svenska.

    • Julia : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hannele,

    jag tar kontakt med en sakkunnig/betygsexpert och återkommer så fort hen har svarat.
    vänligen
    Julia syv

    I väntan på att betygsexperten svarar - undrar jag om hen som ska ha ett Slutbetyg behöver vissa specifika kurser för Särskild behörighet till "sin framtida" högskoleutbildning och om det i så fall är bra att hen läser dem och tar in dem i sitt Slutbetyg? Det finns ju ännu gott om tid. Slutbetygsutfärdandet är förlängd, som bekant - till 1 juli 2020, så det är ca 2 år kvar... och man hinner läsa många kurser på 2 år.
    Är det höga betyg i "infokurserna" som personen har? Om inte - så kanske det är fördelaktigare att "glömma dem" och läsa nya kurser, i vilka hen kan få högre betyg och/eller kurser som krävs för särskild behörighet eller kurser som hen tycker är "roliga" att läsa?
    Kurser som din fråga huvudsakligen handlar om finns i alla fall inte i Tabellen för utbyteskomplettering - har alltså inga motsvarande nya kurser och för den saken är inte så "gångbara" idag ... tänker jag. Ännu större anledning att kanske "glömma dem" och läsa nya kurser.

    Hej igen,

    fick nu följande svar från en sakkunnig/betygsexpert - var god läs nedan:

    Hej, om du i >> Utbytestabellerna i Bedömningshandboken ser att de kurser du nämner, är utbytbara mot varandra så kan de inte vara med i samma slutbetyg.

    Och - om inte, kan de i så fall ingå i samma slutbetyg.

    Länktips - https://bedomningshandboken.uhr.se/svenska-meriter/meritvardering/tabeller-for-utbyteskomplettering.

    Vänliga hälsningar