Elev

    Hej! Jag blir lite förrvirrad när det kommer till att utbilda sig till bildlärare till grundskolan. Jag bor i Västerås, Västmanland, och vad jag förstår det som så är närmsta utbilding på konstfacket i Stockholm. Men när jag går in på Lärarutbildning så finns det bara två alternativ - plugga bild och slöjd på grunskolenivå, eller bild och deisign/media på gymnasienivå. Finns det alltså inget sätt att inte behöva plugga slöjd om man vill bli bildlärare på grundskolan? Så som jag förstår det så kan man plugga gymnasienivå, men ändå bli bildlärare i grunskolan - men det är det att jag inte vill utbilda mig "mer än vad som behövs" då jag endast vill bli bildlärare åk 7-9... Jag undrar också, är det bara poäng som gills när man ska plugga eller måste man vara godkänd i vissa ämnen? T.e.x om man måste vara godkänd i idrott? Jättetacksam för svar!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Läs gärna om utbildning till bildlärare på Framtid/bildlärare

    Grundskollärare brukar vara behöriga att undervisa i tre ämnen eller minst i två. Med endast bild som undervisningsämne blir det   Mycket svårt (kanske omöjligt) att få en heltidstjänst men det är inte förbjudet att sätta som mål att bli lärare i ett ämne.
    Gymnasielärare är behörig att i samma ämne undervisa på högstadiet åk 7-9.

    Finns inga program som utbildningar till endast lärare i bild i år 7-9, därför att man i princip inte ska kunna få heltidsjobb sen.
    Vill du ändå läsa mot endast bild på högstadiet läs i så fall via KPU men finns ingen garanti att komma in på KPU -kompletterande pedagogisk utbildning- för att bli lärare i ett ämne.

    Om du endast vill undervisa i bild och nöjer dig med deltidsjobb eller försöka jobba på många skolor samtidigt- prata med studievägledare på lärarhögskolorna där KPU ges och fråga vilka kurser du behöver för att kunna söka till KPU. Utbildningsutbud och reglerna kan förändras men idag gäller det minst 90 högskolepoäng för att komma in på KPU, alltså behöver du läsa tre terminer Bild på högskolenivå och söka till KPU sen. Kommer du inte in på KPU kan du läsa ett annat ämne t.ex Samhällskunskap eller Engelska eller Historia för att söka till KPU igen.
    ang.idrott- är kursen Idrott och hälsa 1 en obligatorisk kurs i examensbeviset från gymnasiet men kan ingå med betyget F.

    • Elev : Jag har redan läst där, men det enda som står är att "Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan omfattar minst 5 års studier". Men jag förstår inte om det finns något ställe där man inte behöver plugga slöjd för att bli bildlärare i grundskolan, eller om det är krav generellt.
    • Mikael : Läs gärna även mitt Utökade svar.