Alexander

    Hej, Jag läser (kompletterar) teknikprogrammet just nu på komvux och behöver mer gymnasiepoäng (de som måste vara 2400 poäng för att klara examen). Så jag tänker mig att studera geografi nästa termin men undrar bara hur kan man utnyttja det eller vad kan det hjälpa till framöver? Finns det någon fördel att läsa geografi? Kommer det att räknas med i mitt slutbetyg och hjälpa höja betyget?

    Och, finns det några utbildningar som kräver att ha geografi som kravämne i universitet?

    Jag hoppas att jag kan få svaret på mejlet med: [email protected]

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Alexander,
    geografi är inte en obligatorisk kurs på komvux.
    Så vitt jag vet, krävs inte betygen i geografi till några högskoleutbildningar (kanske kan den krävas om man vill bli lärare på gymnasiet i just geografi... men, annars, så krävs det, mig veterligen, inte just det ämnet till några högskoleutbildningar).
    Du kan, för att uppnå tillräcklig "volym" i dina studier - läsa en kurs i geografi eller läsa någon annan kurs.

    OBS! gör studieplanering tillsammans med SYV på komvux.

    Lycka till!
    Julia