Johanna

    Jag läser min tredje termin på ämneslärarprogrammet, inriktning årskurs 7-9. Mitt huvudämne är svenska och som andraämne kommer jag att läsa svenska som andraspråk. Jag trivs bra med min utbildning, men är inte säker på att jag kommer att vilja jobba i skolans värld hela livet. Exempelvis har jag en stor passion för svenska språket och skulle gärna doktorera inom detta område. För att bli aktuell för en sådan forskarurbildning krävs emellertid en kandidatexamen med huvudområde svenska språket, plus en magister eller master. En ämneslärarexamen med svenska som huvudämne gör mig alltså inte behörig till magister- och masterprogram med språkvetenskaplig inriktning. Detta beror på att skolämnet svenska inte är detsamma som det akademiska ämnet svenska språket. Att ta både en ämneslärarexamen, en kandidatexamen och en magister eller master blir svårt då man bara har ett visst antal år med CSN. Jag känner därför att jag måste välja om jag vill satsa på läraryrket eller fördjupa mig i svenska språket och kanske doktorera inom detta. För att kunna fatta ett beslut känner jag att jag behöver få koll på vad en ämneslärarexamen med svenska som huvudämne kan leda till förutom jobb i skolans värld. Självfallet är jag intresserad av läraryrket, men jag är rädd för att bli ”låst”. Hur lätt är det t. ex. att vidareutbilda sig till något icke skolrelaterat utan att behöva gå en helt ny grundutbildning? Vilka områden kan det exempelvis finnas möjlighet att läsa en magister eller master inom?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, du får gärna samråda med studievägledare på de institutioner där relevanta utbildningar ges. Som "allmän studievägledare", inte expert i just det område som du ställer frågan inom, så kan jag endast ge några få tips:
    ... Kan du tänka dig att gå mot forskning inom Pedagogik eller Didaktik?
    --- Kan du tänka dig söka jobb som utredare på myndigheter - t.ex Studiestödsutredare, Utredare på FK, eller som arbetsförmedlare? De jobben kräver 3-årig högskoleutbildning, inom i princip vilket område som helst.
    -- inom skola finns det andra jobb än Lärare, t.ex kan man med lärarutbildning bli Rektor.

    • :

      Tack så mycket för ditt svar! Då vet jag lite mer vilka alternativa vägar som är möjliga med en ämneslärarexamen. Jag ska absolut prata med studievägledare vid olika lärosäten också. :) Att forska inom pedagogik eller jobba som utredare på någon myndighet är jag inte så intresserad av, så möjligen väljer jag språkvetenskapen i första hand.

    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!