Abdullah
    hej ,
    mitt mål som att jobba som IT teknik , jag undrar vad man studera mer kurser ?
    och redan jag klart med som distans och gödkänna på all de
    1-datorteknik 1A
    2- datorteknik 1b
    3-dator och nätverksteknik
    4-digital kommunikationsteknik
    6-nätverksadminstration
    7-Nätverkssäkerhet
    8-Nätverksteknologier
    9-Datorsamordning och support

    A-min fråga vad måste jag studera mer att klara gym skola ( kurser namn ) ?
    B- hur många poäng att klara ?
    C - samtidigt jag studerade 5 kurser på distans ( TOFEL i British Council och 4 st IT kurser i University of Basel ) de är fria kurser future learn link (https://www.futurelearn.com/ ) och har betyg på de
    det är känt de certifikat i sverige eller inte ?

    hälsningar
    Abdullah

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Jobb som IT tekniker kan man få med väldigt olika utbildningar. Det är arbetsgivare som bestämmer och jag råder dig söka jobb redan nu. Jag samråder med kollegorna och återkommer.

    Kika gärna på yrkeshögskoleutbildningar -www.yhguiden.se

    • : tack för snabb svar är ditt räcker att börja söka jobb eller gå till utbilding ?
    • Liselotte : Det finns IT-tekniker som inte har någon formell utbildning. Arbetsgivare får anställa vem hen vill som IT-tekniker. Du kan söka jobb och praktik och olika utbildningar samtidigt. Jag skriver nu ett nytt svar till dig. :)
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Abdullah!

    Eftersom IT-tekniker är inte ett av de legitimationsyrken>> och inte kräver ngt. sertifikat som t.ex Elektriker-yrken gör och inte heller krävs det förarbevis, som Chaufför>> tvunget måste ha - blir det ganska fritt för arbetsgivarna att anställa vem de vill.

    Av alla de som söker jobb som IT-tekniker, väljer arbetsgivarna fritt vem de vill anställa. Mer utbildning och mer arbetslivserfarenhet är givetvis bra att ha för att vinna i konkurrensen om jobbet.

    Nu känner jag inte alls din situation (vet t.ex inte om du är inskriven på Arbetsförmedlingen...). Även om man har jobb, kan man ändå skriva in sig på Arbetsförmedlingen (t.ex som "ombytessökande", den som vill byta jobb). AF kan hjälpa till med praktik. Via praktik kan man få in "foten in på arbetsmarknaden". Även om man inte får jobb efter praktik, får man värdefull erfarenhet, referenser och kontakter.

    Jag tycker därför att du bör göra allt på en gång: sök jobb, sök praktik, sök utbildningar (många olika utbildnngar samtidigt). Yrkeshögskoleutbildningar kan jag varmt rekommendera. Detta framförallt för att Yh får lov att starta endast om behovet på arbetsmarknaden av just den specifika kompetensen är stort. Yh innehåller också minst 25% praktik, ofta mer praktik. I ledningsgruppen för Yh-utbildningar sitter det representanter från olika företag, som kan ansälla direkt efter avslutad Yrkeshögskoleutbildning. Yh inom IT ser du Här>>> och av de som har restplatser, här>> (situationen med "restplatser" kan ibland ändras mycket fort, därför bör du fråga även på dem Yh där det inte är markerat med "restplats" om du är mycket intresserad av just den utbildning).

    Nu vet jag inte var i landet du bor, vet inte om du kan flytta... men se t.ex på den här YH>>

    Tänk också på att även om du inte är helt och fullt behörig, kan du ändå komma in på en Yh-utbildning. Detta för att Yh får ta in upp till 20% obehöriga i varje klass.

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till!

    L. :)

    Liselotte