Jennifer
    Hej!
    Jag vill ansöka till läkarogrammet och behörigheten där är: Grundläggande behörighet och Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2, Matematik 4

    Vad är det jag måste läsa för detta?
    Just nu går jag matematik 2b och ska ansöka att läsa 3b, sedan 3c sist matematik 4. Men jag har även en kurs som heter Naturkunskap 1a2 jag ska börja läsa nu i november. Kommer det att ge mig något ens?
    Jag måste alltså studera Biologi 2, Fysik 2 och Kemi 2. Kan jag börja studera Biologi 2 och Kemi 2 utan att ha läst Biologi 1 eller Kemi 1? Eller måste jag gå ”grundläggande” Biologi och Kemi först?
    Hur ser det ut med fysiken? Det finns ju olika 1a, 1b osv. Ska jag läsa mig upp till Fysik 2?
    Tack så jättemycket på förhand!

    Ämnen jag läst: Ma 1a, Naturkunskap 1a1.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jennifer,
    ang. matte - så är det antingen 3b eller 3c som du behöver läsa (inte både och) och sedan matte 4.
    Ang. kurser inom Naturkunskap - så Naturkunskap 1a1 är bara "provsmak"... den innehåller endast väldigt små delar inom biologi 1, kemi 1 och fysik 1b1...
    Du behöver läsa följande kurser: Biologi 1 och sedan 2
    Kemi 1 och sedan 2
    Fysik 1a (i stället för fysik 1a kan du läsa fysik 1b1 och sedan 1b2) och efter det fysik 2.

    Vänligen
    ANNA