Elev
    Vad måste man läsa för program/kurser för att bli chef på ett företag eller rektor?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Linda!

    Rektor>> är oftast i grunden Lärare>> eller SYV>>

    Rektor på förskolor>> är oftast i grunden Förskolelärare>>

    Chefer på företag & i organisationer har diverse varierande bakgrund och tidigare erfarenheter.

    Jag kan rekommendera att studera Ekonomi och "personalhantering"  samt "organisation och förvaltning", så många högskolepoäng som möjigt inom de ämnena samt också "ledarskap & organisation" - kurser och utbidningar inom det ämnet.

    Sedan finns det ju inte någon garanti på att få chefsjobbet, oavsett utbidning. Det är också personliga egenskaper och andra omständigheter som avgör och iband även "tur" att man bör vara tillgängiig för anstälning just när tjänsten är ledig.

    Bra att veta är kanske att chefer (inklusive rektorer) har ofta i sina avtal en punkt om "ingen övertidsersättning" och det är inte sällan chefen arbetar upp ti 60 timmar/vecka men får bara betald för 40 timmar. Det är många ggr svårt att kombinera familj med arbete i ledande positioner.

    Vänligen

     L. :)

    Liselotte