Milla SYV på FrågaSYV

    Ja, man kan säga så.

    Studie- och yrkesvägledare
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sofie,
    läs gärna på antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll - det är Antagning.se som administrerar antagning till svenska högskoleutbildningar; det är det som står på deras hemsida som gäller. Om ngt. är oklart kring ansökan till en högskoleutbildning, kan du på vardagar kl.9-16 ringa till Antagning.se på tel.nr 0771-550720 och få svar direkt från dem som jobbar just med de frågorna.
    Men, som svar på din fråga, så är det, enligt vad jag vet så att Urval1 kallar man det "första urvalet" då man skickar Antagningsbesked till de sökande som "kom in" men kräver då SVAR om vilka av de som vill ha platserna; om man ej svarar eller svarar nej, tack, jag vill inte ha utbldningsplats (t.ex kan det hända att man fick jobb, ska flytta till utomlands eller ska ha barn; blev sjuk eller kom på andra tankar...) - efter första urvalet kan ett antal platser "befrias" och då tar även några till som förut stor i Reserv; de "nya" antagna ombeds även de svara om de vill ha en studieplats... sedan kan några till komma in från RESERV. Men det kan också vara så att alla antagning i Urval1 vill ha sina platser och då kan inga nya tas in. Det vet man inte på förhand.
    Vänligen
    Julia syv