Marcus
    Vad menar dom med att yrket lastbilschaufför är fritt yrke? Får man välja vad man får göra på sin arbetstid?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Marcus,
    med "fritt yrke" menas "frihet under ansvar" - att det inte är reglerat i detalj när du t.ex. får ta lunchrast och du kan kanske välja vilken väg du vill köra till måldestinationen /om den vanliga vägen är avstängd - t.ex./ om du måste hitta på en lösning: hur du skall få varorna till kunden i tid. Jag tror det är det som menas. Jag tror också att du kan få ett mycket bättre svar hos fackföreningen som organiserar lastbilschaufförer eller någon annan organisation där de är medlemmar. Medlemsorganisationerna brukar känna till medlemmarnas arbetsvillkor ganska väl.
    Mvh
    Mikael SYV