Ludvig
    Hej jag tittar på universitetsutbildning just nu kravet är matematik 4 som jag inte har, men sedan står det att dispens ges om jag har 3b/c, betyder det att jag faktiskt inte behöver matematik 4 utan bara matematik 3b eller 3c? Jag läser nämligen matematik 3c just nu så det vore bra om jag slapp behöva läsa in matematik 4 också
    • Anna : En liten fundering - kan bli jobbigt att läsa om de andra i klassen har matte 4 betyg; och du inte har... att matte 4 står som behörighet måste betyda att de kunskaper egentligen krävs... så även om man med endast matte 3 kommer in, kan betyda att det blir jobbigt att läsa. :(

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ludvig,

    du kan söka och vi hoppas att du kommer in.

    "Dispens" betyder Undantag. Det betyder i detta sammanhang troligtvis att de kan ta in dem som saknar matte 4 godkänt betyg, men de kan i första hand ta in dem som har matte 4 och sedan, om det efter det finns platser krav, även dem som har matte 3.

    Det är bättre att ha matte 4, om behörighetskravet är matte 4.

    Bästa hälsningar

    ANNA