Nellie
    Hejsan jag undrar vad som menas med ”Grundläggande behörighet samt lärarutbildning eller pågående lärarutbildning med minst 15 hp godkända” tanken är att jag ska gå fristående kurs i bild och sedan denna kursen som har dessa förkunskapskraven. Men kan man säga att jag är pågående mot en lärarutbildning när jag läser kurser?
    Vad menas just med pågående lärarutbildning med minst 15 HP godkända?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Nellie, du ställer en mycket bra fråga som bör ställas till de som har skrivit den text som du hänvisar till. Var hittade du den texten? På samma hemsida finns det förhoppningsvis kontaktuppgifter till någon "kontaktperson". Annars kontakta Antagningsenheten på den högskola eller det universitetet - där du hittade beskrivning av behörighet som du hänvisar till. Information som du hänvisar till behöver TOLKAS. jag kan berätta hur jag tolkar den info, men det är inte min tolkning, utan den tolkningen som Antagningsenheten kommer att göra som kommer att gälla.
    Med "pågående lärarutbildning" skulle jag säga att det är Ämneslärarprogrammet eller KPU, kompletterande pedagogisk utbildning alt. ngt. annat program som leder till lärarexamen. Sedan kan man fråga sig om "lärare i fritidshem", eller "yrkeslärare" eller om man läser för att bli Folkhögskolelärare - blir de utbildningar också godkända? Jag vet inte. Det är en fråga som man måste ställa till dem som fattar beslut om behörighet; och det är Antagningsenheten på respektive lärosäte.
    Vänligen
    L.

    Liselotte
    • : Okej undrar också, kan man undervisa i ett ämne om 90 HP och ett ämne om 60 HP och sedan kpu då självklart.
    • Liselotte : För behörighet till KPU - spelar roll om det är Gymnasielärare eller Grundskolelärare man vill bli. Bäst är det att fråga på de ställen där KPU erbjuds. Allmänt gäller - det brukar krävas att man, för att bli gymnasielärare, har 120 hp i sitt huvudämne + 90 hp i sitt biämne; för grundskolelärare som ofta är behörig i 3 ämnen - brukar man behöva 90 hp i sitt huvudämne och 60 hp i sina respektive biämnen, men avvikelser kan förekomma, beroende på vilka ämnen det är. Förändringar i lärarutbildningar kan också inträffa... och det är att inte ens lärarutbildningarnas utbildningsansvariga kan ge 100%-tiga besked om vad som kommer att gälla om några år! :(