Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Samhällskunskap 1a1 och 1a2 är två kurser á 50poäng/styck och tillsammans utgör de en större kurs - samhällskunskap 1b; på samma sätt funkar det även inom gymnasieämne- Historia, en stor kurs 1b är på 100p. och den består av de små kurser som varje är på 50poäng; och man kan därför antingen ha godkända betyg i Samhällskunskap 1b eller i de två små kurserna inom samma ämne... på precis på samma sätt inom ämnet Historia.
    På yrkesprogram läses de mindre kurserna och eleverna kan därför komplettera med ännu en liten kurs, och även på Teknikprogrammet läser man endast Historia 1a1 och i fall ej på gymnasiet läst en valbar på TE kurs historia 1a2, måste man komplettera med den efter gymnasiet, om man vill bli behörig till en högskoleutbildning som för särskild behörighet kräver His 1b.
    ****
    Ang. Grundläggande behörighet
    Det är det ungefär detsamma som "fullständig gymnasial behörighet" med godkända betyg i svenska 2,3 och engelska 6.
    För dig som läser på gymnasiet från år 2011 och senare är det Examensbevis; om beviset är från ett yrkesprogram, måste även kurserna svenska 2, 3 och engelska 6 finnas med i eller utanför exam.beviset - med godkända betyg. Då har man Grundläggande behörighet (till högskolestudier, i Sverige).