Emelie

    Hej. Kikar på möjligheten att kanske söka in till landskapsarkitekt. På deras hemsida står följande under behörighet: Förutom grundläggande behörighet för högskolestudier, krävs särskild behörighet enligt områdesbehörighet 3: • Matematik C • Naturkunskap B (alternativt Fy A, Ke A, Bi A) • Samhällskunskap A Alternativt särskild behörighet enligt områdesbehörighet A3: • Matematik 3b alternativt Matematik 3c • Naturkunskap 2 (alternativt Bi 1, Fy 1a, Ke 1 alternativt Bi 1, Fy 1b1+1b2, Ke 1) • Samhällskunskap 1b alternativt Samhällskunskap 1a1 + 1a2 ----- Jag har endast betyg i matematik 2. Alltså matematik B. Men betyder det här att jag inte behöver läsa hela 3 kursen utan endast 3b ELLER 3c? Finns det något som heter matematik 3a och är det isåfall också obligatoriskt?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej,
    du behöver läsa en kurs som heter Matematik 3b eller en kurs som heter Matematik 3c.
    "3a" finns inte, utan a-spåret inkluderar endast matematik 1a och 2a.
    b-spår är mer inriktat på ekonomi och c-spår --- på naturvetenskap. Kurserna matematik 3b och 3c är mycket lika men en del (en kapitel) är Olika. De flesta tycker det är lättare få högre betyg i b-spåret, men om man är mycket duktig på naturvetenskap så kanske är det lättare att få högre betyg i c-spåret. En av de kurserna behöver du i alla fall få godkänt betyg i.
    Du får gärna läsa information på https://www.fragasyv.se/info/matematik-pa-gymnasiet

    Liselotte