Moazam
    Vad menas med examen från treårig fordonsteknisk yrkesförberedande linje på gymnasiet eller MOTSVARANDE?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Moazam!

    Det skulle underlätta om du kopierade hela stycket från behörighetskraven och även skickade länk eller i alla fall berättade vilken utbildning som behörighetskraven gäller.
    Utan att veta det som jag frågar efter ovan, så svarar jag så här:
    det finns äldre personer som läste en tvåårig gymnasieutbildning (som gällde på den tiden då gymnasiet var 2-årigt) men sedan har arbetat med fordonsteknik och då kan deras kunskaper bedömas tillräckliga; det kan också finnas personer som läste en annan gymnasieutbildning - ett annat program eller fordonsprogrammet utomlands - som heter kanske ngt. annat... i olika länder är utbildningar uppbygga på olika sätt. Det kan hända att man inte har gått på gymnasiet över huvudet taget men ändå har tillräckliga kunskaper, pga självstudier och arbetslivserfarenhet. Kunskaper och färdigheter som man har kan valideras (påvisas) - man kan alltså göra test och visa att man kan.
    "Motsvarande" betyder alltså att man har lika mycket kunskaper som den, som gick 3årig fordonsteknisk yrkesförberedande utbildning. Om det "motsvarar" eller ej är det utbildningsansvariga som bedömer. Bedömning görs utifrån de betyg/intyg som man skickar in och även intervju/tester.

    Jag hoppas att du fick svar på din fråga och fick nu en klarare uppfattning om vad som gäller.
    Du är alltid välkommen att höra av dig, så försöker vi hjälpa dig mer.

    Bästa hälsningar
    Anna