Jakob
    Hej!
    Läser för närvarande mot gymnasieexamen i naturvetenskapsprogrammet på Komvux. På skolverkets hemsida kan man läsa att för att ta ut gymnasieexamen på 2400p från Vux ska övervägande del av kurserna vara kurser som får erbjudas inom ramen för valt nationellt program. Hur många poäng max kan detta tänkas vara`?

    Jag har skrivit prövningar i totalt 200p som inte finns med för naturvetenskapsprogrammet, utan finns för ekonomiprogrammet. Jag är dock intresserad av att skriva prövningar i ytterligare 200p, alltså 400p totalt i kurser som inte ingår i naturvetenskapsprogrammet. Kommer dessa få ingå i min examen? Finns någon generell regel för hur pass många poäng övervägande del är?

    Mvh
    Jakob

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Jakob!

    Det är Rektors bedömning som gäller men alla kurser som är Gymnasiegenemsamma (minus Idrott & hälsa) ämnen måste vara med i din examen. Se på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_NA.pdf
    Det är programplan för ungdoms gymnasiet.

    Examen från Komvux måste likna examen från gymnasiet för ungdomar så mycket som möjligt. 200 poäng Individuellt val ( vilka gymnasiekurser som helst). Programfördjupningar är det en lista (se länk ovan) som man väljer från. På Komvux finns det mer flexibilitet än på ungdomsgymnasiet och rektor kan tillåta avvikelser (speciellt om man redan har godkända betyg i "fel" kurser) - för att korta utbildningstid.

    Bäst är det att göra Studieplanering tillsammans med SYV på Komvux - så att det inte blir några överraskningar sedan: att du läste någon kurs "i onödan" (om den inte kommer tas upp i ditt Examensbevis).

    Vill tipsa dig om att tiden då man kan få Slutbetyg är förlängd till 1 jan 2017, läs på http://www.skolverket.se/regelverk/forordningar/overgangsbestammelser-vuxenutbildningen/overgangsbestammelser-1.173791 - du kanske kan läsa mot Slutbetyg (lägre krav: färre antal poäng som krävs + att man "slippa" läsa Svenska 3 och Engelska 6).

    Återkom om något är oklart.
    Bästa hälsningar
    ANNA