Adrian
    Jag tänker ansöka matematikprogrammet på Göteborgs unversitet. Man måste ha grundläggande behörighet och Matematik E eller Matematik 4 (områdesbehörighet 9/A9, undantag ges för Fysik B/2, Kemi A/1).

    Vad menas "undantag ges för Fysik B/2, Kemi A/1)? Betyder det att jag inte behöver ha läst dessa kurser för att ansöka just detta matematikprogram?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Ja, Adrian, du har rätt. "Undantag ges... " betyder att de kurser behöver du inte ha läst, men det är bra om du har läst och har godkända betyg i dem. Det kan inte skada! :)

    Om kravet är Grundläggande behörighet och Matematik 4 och du har examensbevis från ett högskoleförberedande program + godkänt betyg i matte 4, är du behörig.

    Vänligen

    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare

    ang. OMRÅDESBEHÖRIGHET - du frågade om det också... så är det uppdelat så att vissa utbildningar på högskolenivåer som har samma eller liknande behörighetskraven "klumpas ihop" - och det "paketet: gymnasiala kurser som krävs" - kallas för Områdesbehörighet ... med tillhörande siffra (för att skilja dem åt). Personligen tycker jag det kan vara rätt så förvirrande med de där Områdesbehörigheterna och speciellt när även "ungandag ges".
    Det skulle kanske vara bättre /enklare/ om man bara uppgav behörighet rakt upp och ner - Grundläggande behörighet + godkänt betyg i matematik 4. PUNKT OCH SLUT. Klart och tydligt. :)