Sabrin
    Hej jag undrar vad "prövad på högrehandsval" betyder?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Sabrin!

    "Prövad på högre handsval" betyder att du kom in (preliminärt) på ett alternativ i ditt gymnasieval som du hellre vill gå på
    och du prövas därför INTE på lägre prioriterade alternativ.

    Exempel
    alternativ 1 i ditt gymnasieval: Reserv
    alternativ 2 i ditt gymnasieval: Antagen
    alternativ 3 i ditt gymnasieval: Prövas ej

    Ett annat exempel:
    alternativ 1 i ditt gymnasieval: Antagen
    alternativ 2 i ditt gymnasieval: Prövas ej

    Tredje exempel:
    alternativ 1: Reserv
    alternativ 2: Reserv
    alternativ 3: Reserv
    alternativ 4: Antagen
    alternativ 5: Prövas ej
    alternativ 6: Prövas ej

    Alltså, man står i Reserv på alla alternativ som är HÖGRE prioriterade än det alternativet som man är Antagen på och "Prövas ej" på alla alternativ som är LÄGRE prioriterade än det alternativet där man är antagen.

    Tyvärr kan det bli så att man inte är antagen någonstans och då står man i Reserv på alla alternativ (till vilka man är behörig, så klart).

    Bästa hälsningar
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare