Anja
    Hej,

    Jag är intresserad av att läsa ett masterprogram vid Linköpings Universitet, Computational Social Science. I beskrivningen står det att det är en "spetsutbildning", och efter några googlesökningar så lyckades jag endast hitta vad detta innebär på gymansienivå, men inte på universitetsnivå. Så till min fråga, vad menas med spetsutbildning på universitetsnivå?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Anja,

    masterprogram ligger i Sverige på Avanceradnivå. För behörighet behöver man ha en 3-årig "Grund"-utbildning först men det tror jag du redan vet.
    Jag tror de som beskriver ett visst masterprogram med "spetsutbildning" menar att den är specialiserad och "ligget i spetsen", ger spets/special/hög kompetens.
    Känner inte till att "spetsutbildningar" skulle finnas som en särskild studieform inom svenska högskolor-universitet, men fråga gärna de ansvariga på den utbildningen som beskrivs som "spetsutbildning.". Du kan också med din fråga kontakta UHR, universitets- och högskolerådet.