IB20 Elev
    Jag vill gå på chalmers bioteknik bachelorprogram, då behöver man matematik 4. Vilken IB matematik behöver jag läsa för att kunna få 1 merit poäng för matematik 5. Jag pluggar just nu Math AA HL, men det är lite för svårt och tänkte byta till Math AA SL men är osäker om det räknas som matematik 5.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Selma,

    antagning.se/sv/dina-betyg/international-baccalaureate/ib-examen-2021-och-framat/sarskild-behorighet ser du motsvrigheter mellan IB-kurser och "vanliga svenska" gymnasiekurser för elever på IB som ska ta examen/diplom från IB året 2021 och senare. Där på sidan ser du bl.a att matematik 5 motsvarar "Mathematics: applications and interpretation HL". Och matematik specialisering - "Mathematics: analysis and approaches HL ".
    Vad gäller meritpoängen för dig med IB-diploma från 2021 och senare var god se på antagning.se/sv/dina-betyg/international-baccalaureate/ib-examen-2021-och-framat/meritpoang