Alicia
    Hej! Jag flyttade till Norge för 1,5 år sedan och är därmed folkbokförd här och inte i Sverige. Jag ska flytta tillbaka till Sverige om 1 år för att studera på universitetet, men måste först lägga till några kurser genom att plugga på komvux, bland annat matematik 3C och naturkunskap 2. Problemet är att jag inte får läsa kurser på komvux om jag inte är folkbokförd i Sverige. Jag tänkte därför att jag kunde göra det här i Norge, men vet inte vad motsvarigheten till de kurserna heter. Och är det giltig behörighet även om jag har läst de i Norge och inte i Sverige? Kan du hjälpa mig med det? :)

    Mvh Alicia.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Alicia,

    jag vill börja svara med följande: du kan få de svenska betygen genom prövningar. Om du skaffar dig kunskaperna på något sätt, och lyckas hitta var du gör prövningar (som icke-gymnasieelev får man göra prövningar i hela Sverige, oavsett vilken kommun man är folkbokförd i) kan du få betygen via prövningar. Innehåll i kursen matematik 3 kan du se på matteboken.se/lektioner/matte-3 och där kan du också öva, repetera matte genom att gå igenom de lägre kurserna, t.ex matte 1 och 2.
    Jag tänker på folkbokföringsfrågan. Det smidigaste vore om du kunde folkbokföra dig i Sverige och läsa på distans via den svenska kommunen där du är folkbokförd i (då kan du bo utomlands, t.ex i Norge men ändå läsa "i Sverige"). Kontakta folkbokföringen och fråga om det skulle vara möjligt att vara folkbokförd i Norge och i Sverige samtidigt.
    Du kan också ställa frågorna till Nordiska ministerrådets informationstjänst, Info Norden. Besök gärna webbplatsen norden.org/sv/fraga-info-norden
    Om det finns norska kurser som direkt (helt och hållet) motsvarar de gymnasiala svenska kurserna matematik 3c och naturkunskap 2 kan vi på fråga syv tyvärr inte ge svar på. Jag tänker här också på följande: betyg i kurser som krävs för särskild behörighet måste räknas in i ditt jämförelsetal/meritvärde (när du söker till en svensk utbildning på högskolenivå) och betygsskalorna i olika länder är olika... så här är det också ett hinder och en osäkerhet om hur det blir med din ansökan till en svensk utbildning på högskolenivå sen.
    Jag skulle i ditt ställe försöka bli folkbokförd i Sverige (kanske går det samtidigt som du fortfarande är folkbokförd i Norge) och söka läsa kurserna på distans. Om inte det går, så kanske du kan skaffa dig kunskaperna (be t.ex en norska studievägledare eller lärare i matematik att se innehåll i kursen matematik 3c - och svara vilken norsk kurs som på ett ungefär motsvarar den svenska kursen) och sedan - betyg genom prövningen. Det kan dock bli svårt att hitta vad du kan göra prövning/prövningar; många vill göra prövningar och det är ibland väldigt svårt att anmäla sig pga alla prövningstillfällen blir uppbokade blixt-snabbt. Det kan ta längre tid att söka var man kan göra prövning än att läsa en kurs, t.ex kan du läsa matte 3c på fem veckor och nk2 också på fem veckor (om du läser på heltid tar det endast 10 veckor för de två kurserna som du behöver få betygen i).
    Om du ska läsa matematik i Norge, jämför, som sagt, innehåll i kursen med den svenska kursen matematik 3 med hjälp av matteboken.se
    Jag skulle också kontakta den "gamla" svenska kommunen där du vara folkbokförd innan du flyttade till Norge och frågat om de kan hjälpa dig genom att erbjuda möjlighet att läsa kurserna på distans - du kan i alla fall fråga om det, tänker jag.

    Naturkunskap 2
    Vad gäller naturkunskap 2, så är det högsta/svåraste kursen i ämnet Naturkunskap på gymnasiet i Sverige - se info om ämnet naturkunskap på skolverket.se --- och på samma sätt borde det rimligtvis vara så även i Norge (min gissning är att du behöver få godkänt betyg i högsta/svåraste gymnasiekursen inom ämnet Naturkunskap som finns inom den norska gymnasieskolan).
    Du kan också kontakta antagningsgruppen/antagningsenheten på det svenska lärosätet dit du vill komma in - det är där som "sista ordet" sägs om bedömningen av din behörighet (alltså om du blir bedömd som behörig sökande eller inte).

    Jämför med hjälp av internationell gymnasieutbildning IB
    Se information på Antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/international-baccalaureate - där kan du se jämförelse/motsvarande kurser inom den internationella gymnasieutb.IB - så kan man kanske hitta jämförelse av de norska kurser inom matte och naturkunskap "mot IB-kurserna" och på så sätt få fram vilka kurser (i alla fall på ett ungefär) motsvarar de rätta svenska kurser.

    Sammanfattning
    Det bästa vore kanske om du fick de svenska betygen (genom prövningar, läsa på distans mot en av de svenska kommunerna eller om du läser kurserna efter det att du har flyttat till Sverige) men kontakta gärna antagningsgruppen/antagningsenheten på det lärosäte där du vill läsa sen (en svensk högskola eller universitet); kontakta också Hallå Norden! som troligtvis fick liknande frågor förut kan förhoppningsvis ge rätt/bra svar till dig som blir till hjälp.
    Lycka till!
    P.S: du får gärna återkomma sen och berätta hur det går: vilka svar du fick från de olika ställen som du har kontaktat.

    Hej igen,
    vi fick nu svar från Universitets- och högskolerådet; var god läs nedan:
    "För Naturkunskap 2 behöver hon i Norge ha läst 140 årstimmar i naturfag + 140 årstimmar i antingen fysikk 1 eller kjemi 1 eller biologi 1.
    Matematiken blir svårare att komplettera med i Norge eftersom det antingen går att läsa motsvarande Matematik 3b eller Matematik 5, det finns inget som motsvarar Matematik 3c eller Matematik 4 i Norge. Eftersom Matematik 3b inte räcker, behöver hon för att få motsvarande Matematik 5 ha 140 timmar teoretisk eller praktisk matematikk matematikk R1+R2 (140 + 140 årstimmar)."