Silke
    Jag vill studera på ett bachelor-program i Danmark som kräver matematik B. Vet ni vad det motsvaras av i Sverige(om det är matematik 2b/3b) eller var jag annars skulle kunna hitta den informationen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    ställ din fråga till Öresund direkt. Mycket info bl.a om att studera i Danmark hittar du på oresunddirekt.se/se/jag-vill-studera-i-danmark

    Annars kan jag ge följande råd:
    innehåll i mattekurserna i Sverige kan du se i www.matteboken.se - t.ex vad den svenska gymnasiekurs matematik 2 innehåller kan du se på https://www.matteboken.se/lektioner/matte-2
    Hur ämnet matematik är uppdelat i olika kurser i Danmark kan jag tyvärr inte svara på. Du kan t.ex be de ansvariga för utbildningen i Danmark att se på innehåll i de svenska kurserna på www.matteboken.se och ge dig svar vilken kurs du måste ha godkänt betyg i, om du läser matte i Sverige.
    Ett annat sätt är att du söker med de betyg du har nu och inväntar svar från den danska utbildningen om de anser dig vara behörig eller inte och om inte - borde de kunna ge svar vad du behöver komplettera med.
    Ännu ett tips är att du läser så mycket matte du kan och hoppas att det räcker för den danska utbildningen.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack så mycket, det ska jag göra!
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!