Edwin
    Hej!
    Jag går just nu på ekonomi programmet och läser nk1b och undrar vad det motsvarar.

    Är det som att läsa kemi,fysik,biologi 1a??

    Jag undrar också, om jag ändrar mig senare i livet och vill plugga till tex optiker efter gymnasiet så krävs det kemi,biologi,fysik 1a o jag läser nk1b så behöver jag komplitera något ?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden
    Hej Edwin,
    Naturkunskap 1b är en kurs på 100 gymnasiepoäng. Den motsvarar summan av två 50 poängskurser: Naturkunskap 1a1 och 1a2.
    Kemi 1 är en annan 100 poängskurs och Biologi 1 och Fysik 1a är ännu två andra 100 poängskurser. Inom Naturkunskap 1b läser man "delar av" fysik, kemi, biologi som ingår i de tre kurserna och man kan därför ersätta naturkunskap 1b med betyg i Fysik1a, Kemi 1 och Biologi 1 (tillsammans ger de tre kurserna tillräckliga kunskaper så att man inte behöver läsa naturkunskap 1b). Man kan inte ersätta "åt andra hållet", du behöver alltså betyg i Fysik 1a, Kemi1 och Biologi 1 om de nämns som behörighetsgivande till en viss högskoleutbildning.
    Svar på din fråga är: ja, du behöver komplettera med godkända betyg i Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1.
    Om du inte kan göra det på gymnasiet, kan du söka till komvux efter gymnasiet.
    Vänligen Peter SYV