Josephine
    Hej,
    På samhällsprogrammet kan man ju välja högre matte samt naturkunskap 2 som tillval. Vad motsvarar naturkunskap 2 jämfört med naturprogrammet? Tänker då på behörighet på universitetet. Kan man t ex läsa till biolog eller liknande med hjälp av naturkunskap 2 eller gör kursen inget för ens behörighet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Josephine,
    gymnasial kurs naturkunskap 2 innehåller delar av kurserna Kemi1, Biologi1 och fysik1a.
    Nk2 krävs för särskild behörighet till antal högskoleutbildningar, t.ex till sjuksköterskeprogrammet, arbetsterapeut- och fysioterapeutprogrammet samt till optikerprogrammet.
    Om man läst kursen nk2 men sedan behöver godkända betyg i kemi1, biologi1 eller fysik1 då blir det något lättare att läsa de naturvetenskapliga kurser pga man har redan läst cirka en tredje del av vardera kurser i kemi, fysik och biologi.
    Om ämnet Naturkunskap inom den svenska gymnasieskolan och bl.a om kursen Nk2 kan du läsa på skolverkets webbplats.