Madeleine

    Hej! Jag funderar på en utbildning där antagningskraven är bl.a naturkunskap 2 och samhällskunskap 1b, vad exakt innebär detta? Jag har sen innan naturkunskap 1a1, vad behöver jag komplettera med för att kunna bli antagen? Samhällskunskap har jag läst 1a1 och 1a2 är det lika med 1b eller behöver jag komplettera med något även här?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Madeleine,
    samhällskunskap 1b = 1a1  och 1a2, så om du har godkända betyg i både samhällsk.1a1 och 1a2, då har du exakt samma som samhällsk.1b.

    Ang. naturkunskap 2
    Om du har godkänt betyg i nk1a1, läser du 1a2 först och sedan nk2 (det motsvarar heltidsstudier i 7.5 veckor). det finns annars ett antal "ersättningsmöjligheter" vad gäller nk2, ibland beroende på vilken högskoleutbildning du vill komma in på. Se info på uhr.se/syv/svenska-meriter-i-antagningen/slutbetyg-fore-2010/sarskild-behorighet-pa-annat-sätt
    Men om man ej läst kurser inom vård- och omsorg eller inom naturbruksprogrammet och inte har godkända betyg i fysik1a, kemi1 och biologi1, då har man inte möjlighet att genom "ersättning" bli behörig vad gäller naturkunskap 2, då ska man läsa nk2 kursen eller göra prövning i den och få godkänt betyg för att bli behörig.