Elin

    Hej! Jag ska välja gymnasieprogram till vintern och är lite fundersam på hur jag ska göra. Jag vill gå ett högskoleförberedande program och antingen humanistiska, samhälle eller natur. Samhälle och natur finns här där jag bor medan om jag ska gå humanistiska måste jag flytta bort 1 och en halv timme här ifrån. Jag älskar svenska och jag skulle gärna vilja bli föreläsare och författare. Journalist hade kanske också passat, men ändå hellre författare. Jag skulle också vilja bli lärare eller ha ett eget café. Veterinär är heller inte helt ute ur bilden. Jag är intresserad av att skriva och beteendevetenskap. Det finns dock alla inriktningar på samhällslinjen förutom beteendevetenskap här. Jag älskar skolan och det går ganska bra för mig där. Jag har också alltid känt att jag ska gå natur eftersom jag inte bestämt vad jag ska bli, men jag gillar ju också mycket annat. Jag är lite vilsen och har svårt att komma fram till ett beslut, det är tur att det är ett tag kvar. Vad skulle du valt om du var i min situation och vad tror du skulle passa mig bäst? Jag har inget problem med att flytta för jag älskar att upptäcka annat också och om jag skulle bli lärare vill jag vara svenska lärare. Jag skulle också kunna tänka mig att kombinera lärare, föreläsare och författare.:-)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Elin,
    ang. flytta för att gå på gymnasiet - så måste dina vårdnadshavare godkänna det och även bekosta det. Det blir inte gratis att flytta. Bidrag kan endast delvis kompensera för de kostnader som blir i samband med flytten och resor hem (du vill ju någon gång komma hem till föräldrarna när du i 3 år går på gymnasiet). Vi har också erfarenhet av att elever som har flyttat för att gå på gymnasiet vill redan under första terminen flytta hem igen - och byta skola till en skola på hemorten (och då programmet ej finns på hemorten blir de tvungna att söka om till åk1 till nästkommande höst... de blir med det "ett år försenade") - jag vill inte skrämmas, men vill bara påpeka att det är inte ovanligt att det blir så.
    ********
    Om vi utesluter att flytta - då har du på hemorten Naturvet. och Samhällsvet.programmet (men inte inriktning Beteendevetenskap). Om du vill bli behörig till Veterinärprogrammet, är det NA-naturvetenskap du behöver gå, detta för att endast den inriktningen erbjuder alla de kurser som krävs för behörighet till veterinärprogrammet.
    Om yrket Veterinär kan du läsa på framtid.se/yrke/veterinar

    Ang. SA och inriktningar på det - så är det endast några få kurser som skiljer inriktningarna åt. Några av kurser som utgör inriktning Beteendevetenskap kanske du kan läsa ändå - som Programfördjupande eller som Individ.val...? Det beror på vad just din gymnasieskola kan erbjuda för kurser.

    ... var god kika på gymnasieguiden.se/program/SA/programplan/Programplan_SA>>