zebastain
    Hej!
    Jag är väldigt orolig vilket jag ska välja för program i gymnasiet.
    Det som jag är bäst på är dator. Jag brukar hjälpa många människor med just dator och i många fall hjälpa människor som är utbildade med att kunna dator.
    Eftersom jag är en som vill veta ganska mycket så brukar jag läsa faktaböcker som har gjort mig väldigt allmänbildad. Jag lägger ungefär två timmar per dag genom att läsa olika faktaböcker. Jag gillar att prata mycket om datorer och ser en framtid inom datorer men vet inte riktigt eftersom det kommer att ta bort vetenskapen om NO ämnena eftersom som jag tror inte används inom IT. Jag har högst betyg i SO NO och matematik ämnena och har ganska höga meritpoäng som jag inte riktigt vill slösa bort genom att söka till en vanlig yrkesprogram. Jag gillar att arbeta med händerna och samtidigt tänka men gillar mest att tänka och ser en framtid i ett program där man använder mycket huvudet och inte något praktisk. är mycket kreativ också och vill gärna ha något med kreativitet med. en sammanfattning av mig själv är att jag är datorkunnig och vill veta så mycket om vår värld. lägger ganska mycket tid på att läsa faktaböcker eftersom jag tycker man inte lär sig något när man läser romaner.
    Hoppas att den här beskrivningen hjälpte något. Idag tycker jag att jag passar in i NA SA EE och TE men vet inte vilken.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, oj, härligt att du läser så mycket! Det är bra.
    Du skriver att dina gymnasieval står mellan Natur, Sam, El och Teknik, du skriver att du gillar att jobba med händerna men vill inte slösa bort dina höga betyg på ett yrkesprogram. Det är lite synd att tänka så eftersom ett yrkesprogram kan ge väldigt mycket kunskap men kanske inte bara genom böcker utan genom mer praktiskt arbete där man använder olika sinnen - din kreativitet som du beskriver så bra.

    Det handlar ju även om hur du vill gå gymnasiet - läsandes väldigt mycket kurslitteratur och plugga på ett mer traditionellt sätt på de högskoleförberedande programmen och som du är van vid från grundskolan eller om du vill ha en mer varierad undervisning med mycket praktik på olika sätt.

    Besök skolor och mässor, prata med elever och lärare och fördjupa dig i vad programmen består av så kommer det nog hjälpa dig i valprocessen. Boka några samtal med din Syv på skolan för att diskutera det du kommer fram till. Lycka till/Lena, Syv