Khaled
    Hej!

    Min tjej är 22 år gammal och kommit för 1 år sedan till Sverige, hon läser nu svenska som andra språk grundnivå med samhälle och data. Hon vill studera nånting kurs eller program som är inte mer än 2 år, hon tycker om att jobba som säljare på butiker eller på kommun tjänster, vi båda kan inte så mycket svensk regler eller arbetsmarknad regler så därför hon vet inte vad ska hon välja, då kan ni snäll och tipsa henne en kurs eller program, och var kan man hitta såna informationer på nätet.

    Mvh

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Khaled,
    det är viktigt att veta vad personen har för tidigare utbildning (från hemlandet) för att kunna ge bra råd angående fortsatta studier.
    Utan att veta tidigare utbildningsbakgrund är det väldigt svårt att säga någonting över huvudet taget men titta in på http://www.haganasvuxenutbildning.se/index.php?option=com_content&view=article&id=172&Itemid=99

    Utbildningar till Undersköterska och inom Restaurang finns (som framgår av informationen på hemsidan) på Vuxenutbildningen i er hemkommun.
    Till undersköterska läser man i ca 1,5 år. Det kan finnas intensiv utbildning på 52 veckor /det vill säga ett kalenderår/.
    Inom Restaurang är det olika utbildningar som tar olika lång tid: till kock läser man vanligtvis i 42 veckor, till kallskänka i 20 veckor och till serveringspersonal på café i 15 veckor.

    Jag råder er att boka tid med Studie- & yrkesvägledare på Vuxenutbildningen i er hemkommun för att diskutera vilken utbildning som passar bäst.

    Bästa hälsningar!
    Julia, Studie- och yrkesvägledare
    Hej igen,
    undrar om hon läste Ekonomi på högskolenivå? Har hon utbildningsdokument med sig till Sverige? Om hon har betyg från hemlandet, kan det vara en bra idé att översätta dem till svenska och skicka till VHS /Verket för Högskoleservice/ i Stockholm för värdering. I fall hon har utbildning från hemlandet som blir värderat till ett visst antal högskolepoäng, kan hon efter att ha kompletterat med svenskan, läsa på högskolan.
    Det råder brist på lärare i Sverige. Specialistundersköterskor är också en "bristvara". Frågan är om vad personen vill själv, var hennes intresse och motivation ligger samt hur snabbt hon lär sig svenska.

    Jag hoppas att min svar blir till hjälp.
    Bästa hälsningar & lycka till!
    Julia SYV
    • : Hej!
    • : Tack för ditt svar och din tid, jag glömde säga att hon bor i Västervik :(((( ,hon har läst ekonom innan men hon lämnade den efter 1 år och kommit till Sverige.
    • Julia : Jag skriver ett nytt svar till dig nu. *L*