Saga
    Hej! Jag tar studenten om drygt en månad och är sugen på att fortsätta mina studier på personalvetarpogrammet vid Umeå universitet. För denna linje krävas 12 månaders arbetslivserfarenhet på heltid, eller motsvarande längre tid på deltid, minst halvtid. De anställningar jag haft under min gymasietid tillgodoses ej. Jag är för närvarande timanställd och kommer att fortsätta på mitt nuvarande jobb även efter studenten. Min fråga är helt enkelt om denna anställning räknas som arbetslivserfarenhet om jag jobbar minst 20 timmar i veckan, alltså minst de timmar som motsvarar en halvtidstjänst. Eller måsta jag ha en fast anställning?
    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Saga,

    så här står det under BEHÖRIGHET i info om den utb., som du är intresserad av: "Alla perioder som omfattar verksamhet med minst halvtid på varje arbetsplats tillgodoräknas." och detta tolkar i alla fall jag som att "alla perioder", dvs varje vecka som du har arbetat minst 20 timmar - borde räknas in. Om du endast jobbar halvtid - kommer det att ta dig 2 år att samla ihop den arbetsliverfarenhet som krävs. Det står inget om att det ska vara fastanställning - så timanställning vid behov, tror jag, är helt OK att komma med.

    Bästa hälsningar

    ANNA