Hej Alicia,
    utifrån info i din fråga, vill jag råda dig vända dig till den skola utomlands där du vill läsa IB-utbildning. Det är Internationell utbildning, inte svensk. Vad IB-organisationen har rätt att bestämma och vad varje enskild skola har rätt att bestämma - kan också ändras över tid.
    Min gissning är att det borde vara OK att läsa förberedelseåret ("pre-IB") på en valfri gymnasieskola i Sverige som erbjuder IB-diploma programmet för att ha tillräckliga förkunskaper inför IB-programmet på en skola utomlands, sen. Men själva svaret bör du söka hos just den skola utomlands där du vill läsa sen.
    Lästips:
    allmän info om IB på gymnasial nivå;
    lista på skolorna (i Sverige och svenska skolor utomlands) som erbjuder IB på gymnasial nivå.
    Vänigen
    ANNA