Mårten

    Hej! Jag studerar till högskoleingenjör i byggnadsteknik (180hp). Innan jag började studera så jobbade jag som snickare i 5 år. Mitt mål efter dessa tre år är att fortsätta utbilda mig genom att läsa en master på KTH eller Chalmers inom samma område. På högskolan som jag studerar på nu läser vi inte tillräckligt med matte som krävs för att kunna bli antagen till KTH eller Chalmers. Därför läser jag in extra matte parallellt med de kurser som ingår i mitt program. Dessutom har jag förmånen att kunna läsa en extra kurs som är byggrelaterad, där tidigare erfarenhet krävs för att få läsa kursen. Efter dessa tre år kommer jag ha 192hp inläst. Men eftersom jag behöver läsa 4 kurser samtidigt istället för 3 så känner jag att jag har svårt att konkurrera om högre betyg. Därför undrar jag vad som väger högst vid antagning av en master, arbetslivserfarenhet+extra mycket högskolepoäng och medelmåttiga betyg eller endast 180hp och höga betyg? Mvh

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    vid antagning till utbildningar på avancerad nivå: magister- och masterprogram brukar urval göras på antal godkända högskolepoäng som sökande har "med sig". Men jag kan inte garantera dig att urvalskriterier inte kan, på något program, avvika eller att urvalskriterier inte kommer att ändras i framtiden.
    Du får gärna kontakta studievägledare på de institutioner där du vill söka masterprogrammen och/eller antagningsgrupperna på de lärosäten, för att få så aktuell information som möjligt om antagningsgrunder på just de programmen som intresserar dig.

    Studie- och yrkesvägledare