Frank
    Jag har tänkt att läsa till applikationsutvecklare för mobila enheter men jag undrar om det krävs mycket engelska eftersom jag är inte så bra på engelska men har klarat engelska 6. Jag undrar också om det finns jobb efter utbildningen och typ vart kan man jobba också. Sista frågan är att jag kan inte mycket om mobiler men har intresse att lära mig så vad rekommenderar du mig plugga till det eller välja nåt annat?

    Tack
    Mvh Frank Mikha
    • : Jag vill tacka dig hemskt mycket för du hjälpte mig faktiskt. Har en till fråga som jag kom på det nu och det är får jag söka dit även om dem har börjat? Och efter jag avslutat utbildningen vart kan man jobba?
    • Anna : Om utbiIdningsansvariga tar in dig efter kursstart, då åtar de sig att hjäIpa dig att Iäsa ikapp. Ang.var man kan jobba - så är det svårt att svara på, mycket beroende på att DATA-IT branschen utveckIas så snabbt att de arbetspIaser där du kan arbeta efter utb kanske ännu inte finns... sjäIvaste yrke kanske inte ännu finns... du kan också komma på en affärsidé och starta eget & bIi din egen arbetsgivare. ExempeIvis har man inte hört taIas om http://www.framtid.se/yrke/ux-designer för ett par år sedan... och nu är det ett etabIerat yrke.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Frank!

    är det den här Yrkeshögskoleutbildning du menar - ?

    Studie- och yrkesvägledare

    Behörighetskraven till utbildningen är gymnasiekompetens +

    Nu har jag ringt och pratat med en person på Newton Kompetensutveckling som säger att det finns några få platser kvar både i Stockholm och i Göteborg och hen råder dig nu på en gång göra Ansökan. Med godkänt betyg i Eng6 är du formellt behörig. Du kan utveckla/förbättra dina kunskaper i engelska "under resans gång", om du är motiverad. Man kan lära sig det man inte kan, om man vill och "ge sig f... n" på att göra det. :)

    Om du kan tänka dig läsa i Stockhom och i Göteborg - sök till båda ortena i så fall. Även om du får ett positivt besked, dvs blir Antagen, betyder det inte att du absolut måste börja läsa. Du kan tacka Nej till erbjuden studieplats.

    Om du Börjar Läsa, kan du också när som hoppa av. Det är OK. Upptäcker man att det är inte det man vill göra, eller om man får jobb eller om det händer ngt. annat - är det OK att avbryta sina studier. Givetvis ska man vilja läsa hela utbildningen när man söker till den, men sedan kan faktiskt saker hända som gör att man måste avbryta. Därför är det OK att söka även om man inte är helt säker på att det är rätt utbildning för dig. Det kan Bli Rätt utbildning för dig! Du förändras ju också: lär dig nya saker, får nya idéer och sätter nya mål!

    Yrkeshögskoleutbildning är en studieform som har flest "arbetande" direkt efter avslutad utbildning, ca 95%. Det är högre siffra än högsola/universitet kan komma med. Detta pga av YH får lov att starta endast om prognosen är att det kommer att finnas jobb för dem som läser den YH.

    Här>>> får du snabblänk till info om båda utbildningar - i Sthm och i Gbg, där finns det också direkta länkar till Antagningssidor, olika för de olika orter, därför i fall du vill söka båda - gör du två ansökningar.

    Nu finns det, som sagt, några få lediga platser, och nästa år vet vi inte - om sökandetryck blir väldigt stor och det kan i så fall bli svårt att komma in.

    Just den här utbildning i detta upplägget är det första omgången nu... så det finns inte någon tidigare erfarenhet av vad f d studerade gör idag, för det finns inga f d studerande. Men det är så med Yrkeshögskoleutbildningar i vissa branscher - och speciellt just i IT-DATA branschen: förändringar sker så snabbt att man hinner inte med riktigt... nya yrken och utbildningar skapas ofta.

    Din fråga är VAD rekommenderar du mig? :) och jag rekommenderar att söka alla de utbildningar som du är intresserad av - samtidigt och sedan se vad man får plats. Skulle det bli så att du får plats på fler än en utbildning, har du val. Då kan du höra av dig igen och vi ska försöka snabbt hjälpa dig välja bland de erbjudna utbildningsplatser.

    Inom yrkeshögskolan www.yhguiden.se - söker man till varje YH separat, direkt till den skola där utbildning ges. Därför finns det ingen begränsning i antal YH man kan söka samtidigt. Du kan söka flera hundra samtidigt, om du vill. givetvis är det inte bra att söka utbildningar som man inte är intresserad av över huvudet taget, men alla de som kan kan tänka sig läsa - tycker jag du kan söka. Och det är det jag råder dig att göra!

    Bästa hälsningar & Lycka till!

    Hör av dig sen och berätta hur det går!

    MiIIa SYV ;)

    • : Ja,exakt
    • Milla : Om du blir Antagen, och det kan man bli även utan att vara behörig, då anser utbildningsansvariga att du kan klara utbildningskraven. Jag svarar mer utförligt på din fråga inom kort. Hörs! :)