Taha
    Hejhej!

    Jag är en kille som har gått ut handelsprogrammet 2015 och har jobbat sen dess.. idag har jag bestämt mig vad jag vill göra i framtiden och det är att studera till läkare (utomlands). Antagligen Rumänien. Jag vet att antagningskraven inte är hög och skulle kunna komma in idag men jag vill verkligen inte åka dit utan att känna ångesten då jag inte har studerat naturämnem innan. Så min stora fråga lyder så här.. vad skulle ni rekommendera att jag förberedde mig innan jag ger mig in på det, vilka ämnen? Basår eller komvux och just vilka ämnen ifall det skulle vara basår eller komvux?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Taha,

    Naturvetenskapligt basår innehåller de ämnen/kurser som behövs för behörighet till läkarprogrammet - det är fysik2, kemi2, biologi2 och matte4.
    På komvux - sök fysik 1 och sedan fysik 2; kemi 1 och sedan kemi 2; biologi 1 och sedan biologi 2 och matematik - högre kurser än de som du idag har godkända betyg i och upp till matte 4.
    Om du idag har godkänt i matematik 1a och 2a, sök matematik 3b och sedan matematik 4.

    Sök till Komvux Och till Naturvetenskapligt basår Samtidigt. Sedan, om du kommer in på båda - kan du välja var du vill läsa.
    Eftersom det är konkurrens om utbildningsplatserna, så är det bra att söka till alla de olika ställen samtidigt. Kanske även till en eller flera olika folkhögskolor... på folkhögskolorna kan du också läsa fysik, kemi, biologi och matematik.
    Bästa hälsningar
    ANNA

    • : Okej tack för svaret, Men det är så att vi på handelsprogrammet bara har läst naturkunskap 1a1.. Så om jag ska börjar nu låt oss säga med att bygga upp (fysiken), ska jag börja med fysik1 eller hur ska jag göra? För vet inte vad naturkunskap 1a1 innehåller.
    • Anna : Du behöver läsa Fysik 1a och sedan Fysik 2. Naturkunskap 1a1 är en kurs som är 3 ggr mindre än fysik 1a och dessutom innehåller naturkunskap även delar av kemi och biologi, dvs du har läsa ca en sjätte del av fysiken som ingår i fysik 1a; sedan behöver du också läsa fysik 2.