simon
    jag vil läsa till receptarie program men nu läser jag på distans fysik 1 och biologi 1 samt mate 3 men jag tycker att det är skit svårt och fatta allt så vad kan du tipsa mig med att försätta läsa på distans resten av ämnen eller att jag ska avbryta och läsa ett basår med alla de ämnen som jag behöver .

    snälla svara så snabbt för jag måste veta och jag är så stressad inför allt det här .

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Simon,
    om du tycker att det är svårt att läsa på distans /det sättet att läsa passar inte alla/ - så tycker jag att du bör söka ett basår på Universitetet men du behöver inte avbryta dina distansstudierna innan du får besked om att du kom in på ett basår.
    Matten kan man få hjälp med på www.matteboken.se och även i Räknestugorna som finns på många orter i landet /ca 25 olika städer/ och det är kostnadsfritt. Nu vet jag inte var du bor och vet därför inte om en Räknestuga finns just i din stad, men du kan själv se på http://www.mattecentrum.se/tid-plats/.

    Jag undrar om du läser nu i KomVux regi och om varför du valde att just läsa på Distans. På KomVux kan man läsa på dagtid, kvällstid, på flex- eller på distans.
    Dagtid & kvällstid är det lärarledda lektioner /"vanliga lektioner"/ och på flex- är det en kombination av självstudier & handledarträffar.
    Kan du byta från distans till en annan undervisningsform?
    Kan du fortsätta läsa på distans & avbryta dina distansstudier i fall du kommer in på ett basår på Universitetet?

    Jag vill även tipsa dig om alternativa utbildningar på t.ex. en Yrkeshögskola:
    http://www.yhguiden.se/utbildning/frans-schartaus-handelsinstitut/apotekstekniker4
    http://www.yhguiden.se/utbildning/solleftea-larcenter/steriltekniker1

    Önskar dig allt väl!
    Anna SYV