Fanny
    Hej!
    Jag har länge funderat på att bli lärare, men har lite svårt o välja vilken åldersgrupp jag vill undervisa.
    Vad skulle du säga är dom största skillnaderna mellan att va lärare för åk 1-3 och 4-6 ?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Fanny,

    det vi vet om yrket Lärare F-3 berättar vi på Framtid.se/yrke/lagstadielarare
    och "mellanstadielärare" - är en sort Grundskolelärare.
    Det första jag tänker på är åldern på eleverna; det andra - att eleverna på mellanstadiet börjar läsa engelska (det är sällan som engelska börjar läsas i år3 på grundskolan).
    Gör studiebesök eller om det är möjligt för dig - gå på praktik några veckor hos vardera lärare och prata också med studerande på de utbildningar och med studievägledare på de institutioner där utbildningar ges.
    Om du är mycket osäker, kanske du bör avvakta lite med att söka utbildningar och försöka få jobb som obehörig lärare eller i alla fall Praktik - så att du kan testa på jobbet både som F-3 lärare och som Lärare 4-6.

    Vänligen
    Milla

    Studie- och yrkesvägledare