Kimia
    Det är så att fortfarande så känner jag mig osäker med att byta till Na eller ej.För än så länge jag har gått på VO så har jag inte varit osäker,men efter att jag lämnade in pappret för valen i andra ring,så är jag helt osäker. På val pappret som är för i höst,så kunde man välja mellan 3 st yrkesutgång,och det var :
    1.Äldreomsorg och barnhälsovård(kurser för det).
    2.Sjukvård och rehabilitering(kurserna för det är medicin 2 och akutsjukvård.
    3.Psykiatri 2 och samhälls baserad psykiatri.

    Och jag har valt nr,2 (sjukvård).Jag vet att det är fördelaktigt för att studera till läkare efter VO.Men eftersom det inte finns något fördel med sjukvård ,för jag tänker om jag förmodligen ska studera till tandläkare,så av den anledningen så känner jag mig bara osäker.För det känns bara onödigt att jag har valt sjukvård som yrkesutgång,då jag tänker troligtvis utbilda mig till tandläkare .
    Kan ni hjälpa mig med den situation som jag just nu befinner mig i ?,just med osäkerhet.
    Mvh
    • : I dagsläget vet vi inte garanterat om du kommer in på en tandläkar-utbildning. Som jag förstått det så får du undersköterskebehörighet genom att gå VO. Det kommer att finnas brist på sådana (fler äldre behöver vård). Så om man var inställd på att INTE plugga efter gymnasiet skulle jag rekommendera alt. 1. Men nu vet du ju att du kommer att gå någon eftergymnasial utbildning. Vi vet inte säkert om du kommer in eller inte, du har inget jämförelsetal än, så satsa som sagt högsta betyg i fortsättningen. Även om du inte blir tandläkare kan du fortfarande bli t. ex. tandhygienist och även andra utbildningar där man behöver medelhöga betyg.
    • : Sjukvårdsinriktning skulle jag säga att den är mer "allmän" vilket bara är bra. Om du sedan vill inrikta dig för äldre kan du gå en YH utbildning (gör dig mycket attraktiv på arbetsmarknaden).
    • Mikael : Tack Brendan för en mycket bra kommentar!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej!
    Jag kan bara hålla med Brendan, se kommentar i komment.fältet. Du gjorde det bästa valet i din nuvarande situation!!
    Mvh Mikael
    • : Är det även det bästa valet för att utbilda sig till tandläkare?.Mvh
    • : Uppskattar ett kort svar!.
    • : Det spelar ingen roll. Tandläkare kommer inte ha någon fördel vare sig när det gäller antagning eller på universitet. Fler jobbmöjligheter finns på sommar för sommarjobb och arbetsgivare KAN prioritera sökande med meriter. Men kanske inte. Det beror helt enkelt på rekryteringsprocessen, vad arbetsgivaren ser som goda meriter (arbetsgivaren kan och göra så att de inte räknar med den som en merit när du söker arbete, de kanske istället prioriterar att du ska ha datakunskap, vilket betyder att ett teknikprogram kanske hade passat dig). Om du hade gått i nian, så tror jag nästan alla SYV:ar hade rekommenderat dig att gå Naturvetenskapsprogrammet direkt (vilket är de vanligaste vägen folk brukar ta). Jag har aldrig hört att en tandläkare skulle minskat sina jobbchanser bara för att denne inte har undersköterskekompetens. För att bli tandläkare krävs höga betyg, och det är för lite som utbildas jämfört med antalet som behövs. DU KOMMER NÄSTAN GARANTERAT FÅ JOBB NÅNSTANS I SVERIGE, MEN KANSKE INTE PÅ JUST DEN KLINIKEN, PÅ DEN ORTEN DU VILL.
    • : Nu blev mitt svar lite långt, men jag ville förklara så bra som möjligt.
    • Mikael : Tycker att Brendan förklarade väldigt bra! Det är omöjligt att veta om någon kommer in på en viss utbildning eller får ett visst jobb i framtiden. Ibland måste man chansa.
    Läs alla kommentarer