Gentijana
    Jag går i nionde klass och skulle senare vilja jobba inom militären, vad ska jag då gå för gymnasie linje?

    1 Svar

    Frågor och svar taggade med 'busskort' (5 st.)

    • Undersköterska

      Fråga angående bidrag?

      Hej jag har en fråga angående bidrag. Jag pluggar på gymnasiet i Stenungsund men ska flytta till mig tjej i Göteborg. Kan jag få något mer bidrag då än studiebidrag? Kan jag få bidrag för tex. Buss och bidrag med större summa...

      Julia: : Hej Bellas pojkvän!Se information på forsakringskassan.se/privatpers/studerande/bostadsbidrag_till_unga - jag kan inte lova dig att du kommer få bostadsbidrag från FK, men läs info ovan och ansök. Alla... Läs hela svaret
    • Valentin

      Hur får man skolkort om man är folkbokförd i annan kommun?

      Jag har precis börjat på en ny skola med riksintagning, en kommunal skola. Jag undrar hur det fungerar med skolkort osv. Då några av lektionerna jag har är rätt lågnt ifrån själva skolan behöver jag verkligen busskort, men ingen verkar kunna fixa det. Jag har tagit kontakt med min hemkommun...

      Julia: : Hej Valentin,i Nyköping finns de här 10 gymnasieskolor - men kommunala skolor kan ha Riksrekrytering.Riksintag har fristående skolorna. Det är olika regler... för att kunna... Läs hela svaret
    • Jimbo

      Får man SL-kort i friskolor?

      Gick första dagen idag på mitt gymnasium men fick inget SL-kort. Avståndet är längre än 6km, men mitt gymnasium är en friskola. Ska jag kontakta min SYV för att få kort?

      Anna: : Hej Jimbo! Du uppger inte vilken skola du går på och i vilken kommun du är folkbokförd och det är info som vi måste ha för att kunna forska vidare och kunna ge dig svar.Det är inte samma... Läs hela svaret
    • Selma

      Står jag för pendlingskostnaden (kommunal skola)?

      Hej, tusen tack för bra svar på alla mina föregående frågor! För ungefär ett halvår sedan så ställde jag samma fråga då jag hade ögonen på en friskola i Uppsala och fick som svar att kommunen stod för mitt busskort (då jag bor i Norrtälje kommun och har för mig att det fanns något avtal som...

      Anna: : Hej Selma, kommer du att börja på gymnasiet nu till hösten, eller först nästa höst? Detta frågar jag för att avtal och villkor kan ändras över tid. Jag... Läs hela svaret
    • Selma

      Står jag för pendlingskostnad?

      Hej. Då jag har planerat att inte gå på det gymnasiet i min stad så betyder det att jag måste åka, troligtvis buss, och pendla till min skola. Är det då jag som står för busskortet eller hjälper skolan på något sätt till med det? Finns det även speciella scheman för pendlare. Den tidigaste...

      Anna: : Hej Selma! Det ser ju inte så bra ut om bussen kommer fram 8.30 och skola börjar kl.8.00 - det blir i så fall ganska svårt att följa undervisningen om det är på det viset det ser ut med buss-förbindelsen! :( Kan... Läs hela svaret