Kimia
    Hej
    Jag kommer kanske byta till Na,och jag går på VO, i första ring.Men jag undrar om jag ska fortsätta till slutet av läsåret?,eftersom jag kan börja på Na i höst,om jag får en plats.Och hur blir det med betygen jag fått hittills på VO?,ifall jag byter till Na.

    Mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej,
    gymnasieskola är en frivillig skolform men så länge du inte är myndig, får du inte själv bestämma om du hoppar av skolan. Dina föräldrar /vårdnadshavare/ måste godkänna i fall du vill sluta gå i skola eller byta gymnasieprogram.
    När du fyller 18 år, får du bestämma själv.
    Svar på din ansökan till nästa års antagning till NA får du, som tidigast, till midsommar och det är därför väldigt olyckligt om du hoppar av skolan nu.
    Jag råder dig fortsätta gå i skola, söka till nästa år och i fall du kommer in på NA kan du i så fall byta.
    De betyg som du får under å k 1 på VO - gäller och du kan ha nytta av dem senare.
    Om du läser om samma kurser - t.ex. Engelska 5 har du goda chanser att få högre betyg.
    Jag kan inte rekommendera att en elev hoppar av skolan och det är inte helt ditt beslut heller (fram tills du fyller 18 år måste dina vårdnadshavare godkänna i fall du slutar i skolan). Å andra sidan, är gymnasiet icke-obligatorisk och i fall dina föräldrar godkänner, behöver du inte gå på gymnasiet över huvudet taget.

    Hoppas mitt svar hjälper dig i din studieplanering.
    Mvh ANNA SYV