Reem
    Hej!
    Jag har länge funderat på att gå IB-linjen med tanke på att engelska är ett utav mina favorit-ämnen och att jag vill studera/jobba utomlands.
    IB-linjen närmst min stad fungerar på ett annat sätt och erbjuder endast inriktningarna natur och samhäll.Mitt problem är att jag vill läsa ekonomi och att IB-linjen inte erbjuder i-val:/
    Jag undrar om samhäll erbjuder bra högskolestudier och jobb utomlands och vad kan man jobba med i så fall?
    Kan man kräva att få ha i-val?
    Är natur svårt?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Reem!

    Du kan titta på alla skolor som erbjuder IB i hela Sverige & du har rätt att söka till alla dem: jag hittade 30 IB utbildningar i Sverige, se dem på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=17&vocation=

    Ang. villkor när du söker till en skola långt hemifrån, läs här http://www.fragasyv.se/info/vilka-gymnasiala-utbildningar-kan-soka-till

    Sista delen av din fråga har jag svårt att tolka. Behöver förtydligande. När du skriver: "Jag undrar om samhäll erbjuder bra högskolestudier och jobb utomlands och vad kan man jobba med i så fall?
    Kan man kräva att få ha i-val?
    Är natur svårt?" - menar du då "Samhäll" = SA, Samhällsvetenskapsprogrammet, nationellt program - eller menar du Samhällsinriktning inom IB?
    Samma med "natur" - är det NA, Naturvetenskapsprogrammet, nationellt program du menar - eller naturinriktning på IB?

    Bästa hälsningar
    Milla

    Studie- och yrkesvägledare