Anonym
    Hej!
    Förut var jag jätte säkert att jag ville går på NA - PROGRAM men nu när jag har fått svar från syv härifrån så har jag fått stress och oroa mig över gymnasiet valet. Jag vill verkligen går på NA - PROGRAMET men många rekommendera mig att går på annat program istället... och det få mig att känna att jag är inte så smart och kommer aldrig klara NA - PROGRAM. Så hur ska jag göra nudå?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej, Anonym!

    Det handlar inte att vara "smart" eller inte smart... Det handlar om att alla vi är ber på olika saker och jag skulle aldrig med mina betyg komma in på läkarprogrammet, dessutom tål jag inte se blod, så jag skulle aldrig kunna jobba som läkare. Men Studie- och yrkesvägledare går bra för mig att jobba som, men jag känner inte mig mindre smart för det!

    Vad som är rätt för dig kan inte jag svara på. Jag kan ge dig råd att provgå på NA-programmet, som heter ofta "skugga en elev eller en klass". Du kan boka "skuggning" i en hel dag och va med på lektioner i Matte, fysik, kemi, biologi - och för övrigt uppleva en hel skoldag på gymnasiet (inklusive lunch och raster). Då kan du, förutom att vara med på lektionerna, även prata med elever som går på NA-programmet. Du har till sista dagen i omvalsperioden på dig - att bestämma dig.

    Hälsningar

    Mikael SYV

    • : tack så jättemycket för tipset, jag har nu pratat med mitt Syv och boka "skuggning" för en hel dag på NA - PROGRAMMET.
    • Julia : Så bra!