Elina
    Hej. Jag har sökt till ett "bra" program på gymnasiet men problemet är att jag inte ens vill gå där men att mina föräldrar tvingade mig. Jag gillar helt andra sorters jobb och det jag sökte till kan man nästan bara få kontorsjobb med och man måste även gå på universitet vilket jag absolut inte vill. Jag har haft en helt annan dröm enda sen jag var liten och det jag drömmer om är ett helt vanligt yrke men jag vet att jag hade älskat det yrket. När mina föräldrar fick reda på vad jag egentligen ville bli så blev det mycket problem hemma. Fattar inte varför. Min pappa jobbar själv med något liknande. Han gillar det inte men det är hans eget fel att han inte valde något han tycker om då. Mina föräldrar vill bara utnyttja mig (dom förväntar sig att dom får pengar om jag tar ett "välbetalt" jobb) och detta har dom själva sagt. Det känns som att dom förstör hela min framtid och tvingar på mig något och jag vågar seriöst inte göra något åt det. Dom hotar med enmassa grejer dom kommer göra om jag byter linje till det jag vill göra, och nej det är inte hot om att dom ska slå mig och sånt. Det är mer hot om att dom allmänt kommer göra mitt liv till ett helvete (vilket dom redan gör, men det kan bli värre). Vill inte kontakta soc för att dom gör bara en lång utredning och man måste vara hemma medans den pågår och det hade absolut inte funkat. Jag har snackat med en kurator och hen förstår helt varför jag inte vågar anmäla till soc. Vad ska jag göra? Har frågat om jobb på vissa mindre ställen men jag kommer inte hinna jobba tillräckligt mycket för att tjäna nog med pengar för att flytta. Kan jag ansöka om internat någonstans även om föräldrar inte går med på det? Hade soc hjälpt till med det om jag biter ihop och ringer till dom? Kanske kan sova hos någon vän under tiden.
    ursäkta om det blev för långt men jag behöver verkligen råd.

    Mvh
    • Jelena : Kan du göra så som mamma-pappa vill, just nu i alla fall? Sen, när du blir 18 år och blir Myndig - kan du bestämma själv. Du hinner då söka om och läsa tre år på det programmet som du vill läsa på. Fram tills du blir 18 år, är det föräldrarna som bestämmer.

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Undrar om dina föräldrar vet att du har rätt att läsa kurser för Grundläggande behörighet på alla yrkesprogram.

    Berätta på vilket program du vill läsa och vilket yrke dina föräldrar vill att du ska ha, så ska vi se om det går att komma med någon bra lösning!

    Det bästa är att försöka komma överens, om det går... Jag hoppas att du på "ditt yrkesprogram" ska kunna bli behörig till den utbildningen som dina föräldrar vill att du läser sen.

    Att du blir behörig betyder inte att du ska läsa, och det skadar inte att bli behörig till högskola. Ge mig namnet på ditt favorit program och det yrket som dina föräldrar valde åt dig...

    Advokat>> är i grunden jurist. Det är på juristprogrammet på universitetet man bör läsa och det är ett mycket populärt program som kräver höga betyg, i princip alla A betyg i alla kurser på gymnasiet.

    man kan på fordons- och transportprogrammet bli behörig till juristprogrammet /krävs kurser för grundläggande behörighet och samhällskunskap 1b och historia1b/ och även om du på FT inte blir behörig, räcket det med en termin på komvux- så blir du behörig sen.

    Att skaffa sig ett yrke tidigt i livet har många fördelar bl a kan man jobba på somrarna när man läser på universitetet.

    Det krävs höga betyg, helst alla A betyg i alla kurser för att komma in på juristprogrammet och i fall man läser på en utbildning som man inte helt trivs med, blir det svårt att få A betyg i all kurser.

    Däri mitt förslag - att komma överens med dina föräldrar om att du ska försöka få A betyg i alla kurser samt försöker få med dig alla kurser som gör att du blir behörig till juristprogrammet redan på gymnasiet på Fordonsprogrammet.

    • : Jag vill bli bilmekaniker och mina föräldrar vill att jag blir advokat
    • : och dom vill inte låta mig gå ett yrkesprogram även om det get behörighet på grund av "risken" att jag tar det mindre betalda jobbet
    • Mikael : Det är inte svårt att bli behörig till juristprogrammet men för att komma in krävs mycket höga betyg. Jag skriver förslag i mitt utökade svar som du gärna får visa till dina föräldrar.
    • : finns inget som kan övertala dom. Men kan jag på något sätt börja på internat utan att dom ska blandas in?
    • Mikael : Att alla advokater tjänar bra med pengar är en myt. Genomsnittlig lön är på ca 44000kr/månad och som ägare av bilmekaniskverkstad kan man tjäna betydligt mer. Problemet är att du blir myndig först när du fyller 18, och ett annat problem är ekonomin då dina föräldrar är ekonomiskt ansvariga för dig... Även med insckorderingstillägget kan du inte betala alla omkostnader .. Det är bara om du går och skaffar dig ett jobb som du ska ha råd att stå på egna ben.
    • : Vill jättegärna skaffa ett jobb och har frågat på ett ställe och dom sa okej men problemet är att dom inte har öppet så länge och man går ju ganska länge på eftermiddagen. kan man läsa till mekaniker på distans?
    • Mikael : Känner inte till möjlighet att läsa till bilmekaniker på distans.:(
    • : fan :( får väl fråga om jobb på mcdonalds då.
    • Mikael : Lycka till! Jag kommer att hålla tummarna för dig!
    • : Tack så mycket
    • Liselotte : Du befinner dig i en svår situation, Elina! Jag tror dina föräldrar menar väl och tänker på ditt bästa. Tyvärr skiljer deras uppfattning om vad ditt bästa är från din egen. Tråkigt att det blir konflikter inom familjen. Vi ska försöka stötta dig så mycket vi kan! Vi håller tummarna för dig!
    Läs alla kommentarer
    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Elina,

    Det är ditt val och du bör kunna ta det programmet som Du vill. Detta regleras i Skollagen (29 Kapitel, 12§ och kallas för Talerätt)>>. Även om eleven inte ens har fyllt 16 år, har eleven rätt att föra sin talan själv i frågan om ansökan till gymnasiet.

    Lycka till med ditt val!

    Peter SYV