Signe
    Jag går just nu andra året (DP1) på IB programmet på Katedralskolan i Växjö och ska byta pga depression som utlöstes av att en vän gick bort under hastiga omständigheter i November förra året.
    Jag har läkarintyg där det står att jag lider av depression & svår ångest. När jag visade upp den för IB så sa de att "IB ser inte depression som en sjukdom så du får klara dig själv nu."
    Jag står i kö till samhäll och vill helst börja en klass under mig då jag redan klarat av ettan & inte behöver jobba ifatt.
    När en vän till mig hoppade av förra året och sökte in till samhäll fick hon inte svar förrens det var en vecka kvar till skolstart.
    Då är min fråga; får de verkligen ge ut sån information så sent?
    Och vad tycker du jag ska göra. För personligen så tycker jag det känns jobbigt att gå om ettan då jag redan gjort den somsagt; och jag vill också tillägga att jag mår bättre i mitt mående nu. Och ärligt så vet jag inte om jag orkar gå i gymnasiet i 3 år till.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Signe,

    det är extremt olyckligt att din vän gick bort. Det är helt förståeligt att du har tagit det hårt.

    Reglerna /de allmänna reglerna/ säger att det är endast att söka till åk1 på gymnasiet t o m det året eleven fyller 19 år som är Elevens rättighet; man konkurrerar om plats med sina grundskolebetyg i så fall.
    Att komma in i åk2 eller 3 eller mitt i ett läsår - till en ny skola eller till ett nytt program på samma skola - är tyvärr inte elevens rättighet utan rektor får ta in "i mån av plats". Men även om plats finns, kan rektor ändå vägra ta in.

    Liselotte

    I din situation när du har Läkarintyg så tycker jag att en "mottagande" gymnasieskola borde kunna göra ett undantag och "boka plats för dig i åk2" - på förhand. Enligt reglerna, kan du inte kräva det. Men jag pratar om ett "undantag". Jag tycker du bör just be om ett Undantag.

    Skicka epost till rektor på det programmet dit du vill komma in i åk2 - du kan också bifoga inscannat läkarintyg till mailet. Skriv kort /rektorer har inte mycket tid; de har extremt mycket att göra/. Skriv att du har pga tragiska händelser drabbats av ångest och depression (intyg bifogas) och att du ber att rektor "bokar plats till dig i åk2" och meddelar snarast att du ska få börja (pga du står inte ut med ovisshet om vad som kommer att hända till hösten). Be att få svar från rektor snarast möjigt.

    Du kan också med fördel samtidigt vända dig till kuratorer: både på den skola där du är inskriven idag och till kurator på den skola dit du vill komma in. Be att få boka träff/samtal med kuratorer på båda skolorna. Gör det snarast möjligt. Kurator kan också kontakta rektor och "stödja din sak" inför rektorn, vilket kan vara till stor hjälp för att på förhand boka plats åt dig till hösten.