marcel
    Hej,

    Jag är en 17-årig kille som precis har börjat andra året i gymnasiet, men nu är det så att jag inte har någon motivation över huvudtaget och skulle aldrig kunna se mig själv fortsätta skolan i 2 år till, har inte gått en enda dag till skolan sedan skolstarten efter sommarlovet och det enda jag kan tänka på är att jag vill hoppa av men jag vet absolut inte heller vad jag då ska göra istället.

    Känns som att jag är helt vilsen och inte vet vart jag ska ta vägen, finns det några alternativ för någon sådan som mig?

    Tack, Marcel.

    2 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Marcel,

    väldigt tråkigt att du har tappat motivationen.

    Gymnasiet är frivilligt, men det finns inte så jättemånga olika alternativ... tyvärr... då det är svårt att få jobb utan gymnasiekompetens.

    Förutom studier, är det jobb som gäller. Jobba kan man på olika sätt: som anställd eller som egenföretagare>>.

    Har du börjat söka jobb? Du kan skriva in dig på Arbetsförmedlingen.

    Är du motivationen du vill hitta tillbaka till? eller vill du hitta jobb?
    Om du vill hitta jobb, måste du mycket aktivt söka jobb och inte vara kräsen, utan ta det som du kan få.
    Kika gärna på >>gymnasiekompetensyrken - där vi nämner yrken som inte kräver eftergymnasial utbildning; flera av dem jobben kan man få (om man har tur) även utan gymnasial utbildning.

    Där du bor, lokalt, kan finnas olika "lokala lösningar" som t.ex projekt som försöker hjälpa ungdomar som inte har någon sysselsättning - det får man se vad som finns i den kommunen där du är skriven.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    för ungdomar i Stockholm mellan 16-19 år utan gymnasieplats finns möjlighet att vända sig till "Slussen">> men då är "kraven" att man är folkbokförd i Stockholm och vill studera;
    om du fortfarande har din gymnasieplats och/eller inte vill studera, då vet jag inte om Slussen kan hjälpa dig.

    Jag håller med Peter som undrar: vill du hitta motivationen att studera ELLER vill du hitta jobb?

    Om du inte riktigt vet vad du vill, kanske kan du gå prata med SYV och kurator på den skolan där du, förhoppningsvis, fortfarande är inskriven. De kan inte tvinga dig gå i skola, men de kan ge tips, råd och stöd.

    Finns det någon speciell anledning till varför du har tappat motivationen? Har det hänt ngt under sommaren? Eller har du blivit så "bekväm" under sommarlovet att du är seg i starten... och det blir bättre, om du tvingar dig under några dagar att gå i skola. Om du inte har ngt. bättre för dig gör ett experiment: gå i skola under nästa vecka, hela veckan, bara en vecka ... måndag till fredag. Och hör av dig sen igen... :)

    Läs gärna kort reportage på >>/reportage/sommaren-aer-kort

    Hoppas ngt i våra svar blir till hjälp!

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Än så länge är du troligtvis inskriven på gymnasiet. Oftast blir det så här: efter 30 dagars frånvaro från gymnasiet, om du inte kan mot slutet av de 30 dagarna uppvisa läkarintyg eller förklara varför du inte kunde gå i skola, blir du utskriven. Än har det inte gått 30 dagar sedan skolåret började och du är troligtvis fortfarande inskriven på din gymnasieskola.
    När du blir utskriven, kommer uppgift om det "gå" till en KAA-ansvarig>> i den kommunen där du är folkbokförd. KAA står för "kommunens aktivitetsansvar" och följande gäller: ungdomar upp till 20 år, som inte går i skola, inte jobbar och inte är inskrivna på Arbetsförmedlingen, omfattas av "kommunens aktivitetsansvar". KAA-ansvariga försöker hjälpa ungdomar på olika sätt. Hur mycket hjälp man får beror på ... vilken kommun man är folkbokförd i och vad man själv bidrar med.

    • : Och vilka sorters studier skulle det finnas om jag inte vill fortsätta 2 år till på samma linje som jag går på just nu?
    • Anna : Plats kanske finns på ett Annat gymnasieprogram som du kan börja på? Ett annat alternativ är folkhögskola, om du är "nära 18 års-åldern". Det finns också exempel på att Utbildningsförvaltningen köper plats på komvux eller på några distanskurser till elever som egentligen bör gå på gymnasiet. Ännu ett alternativ är att bli inskriven på "Individuellt alternativ" inom Introduktionsprogrammen och gå på praktik (då har du rätt till studiebidraget och lär dig ngt. på praktiken, får vi hoppas).