Anonym

    Jag hade en jobbig start med gymnasievalet då jag ändrade mig hela tiden vilket resulterade i att jag inte kom in på det programmet eller den skolan jag ville då jag bytte för sent och då gick de som sökt i tid före mig i kön. Då fick jag i sista sekund söka mig till en liten friskola där jag kom in på samhällsprogrammet vilket jag senare bytte ifrån då skolan inte riktigt erbjöd de jag förväntade mig och hade väldigt lite resurser. Efter att ha bytt från samhällsprogrammet till stylistlinjen blev det ännu värre för där hörde jag VERKLIGEN inte hemma så ställde jag mig på kö på Restaurang och livsmedelsprogrammet och kom in i October 2017. Nu har jag gått hela ettan på detta programmet och har känt att det är roligt och coolt, men samtidigt går jag med den underliggande ångesten över att det inte är rätt. Detta har jag känt i princip hela tiden. Jag älskar min skola och programmet är kul men jag saknar kurser jag behöver sedan så jag måste läsa en massa extra vilket tar på energin och jag har en klass som inte är där för att de vill lära sig utan mer för att de ''måste'' gå i skolan för sina föräldrar vilket också suger energi då man måste jobba som ett lag i min utbildning. Att byta nu är något jag hade velat göra men mina föräldrar sa redan när jag hade bytt till RL att det var sista gången jag får byta för annars kommer jag aldrig komma till ro och att jag aldrig kommer bli nöjd, vilket jag känner att de möjligtvis kan ha rätt men ändå inte. Det är även lätt att få jobb tack vare min utbildning jag läser nu vilket är en viktigt faktor för mig, jag behöver verkligen det. Jag är också rädd att all min motivation ska försvinna ooch jag inte orkar plugga vidare, då har jag inget yrke att falla tillbaka på om jag skulle byta program. Jag mår så himla dåligt över detta och särskilt nu på senare tiden, vad ska jag göra?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    hej,
    du är fortfarande mycket ung och det är inte alls ovanligt att man inte är säker på vilken väg som är den rätta. Det kanske inte är någon tröst för dig, men din situation är inte unik: det är rätt många ungdomar som byter från ett program till ett annat och sedan till det tredje och ännu en gång eller ett par gånger. Sedan tar de äntligen examen från något program eller inte (för att de har hoppat av gymnasiet).
    Som tur är, finns det möjligheter att senare ta ut examen från komvux eller - genom Omdöme från en folkhögskola - bli behörig till eftergymnasiala utbildningar. Och det går också att få jobb - även utan fullständig gymnasial utbildning (det är svårare men inte omöjligt att klara sig i arbetslivet med kortare utbildning än treårig gymnasial utbildning).

    Det känns inte rätt att råda att hoppa av utbildningen, men ibland är det rätt sak att göra... Om det är rätt för dig - vet inte jag (eftersom jag känner inte dig och känner inte din situation i alla detaljer).

    Nu är det sommarlovet som börjar ... och du kommer att ha tid att fundera över din situation - innan nästa skolår börjar. Hitta ett sommarjobb, om du kan. Sedan kanske du kan fortsätta jobba under hösten-vintern... ex. som extrajobbare (vid sidan av skolan).

    Om att trivas i skolan
    Det är givetvis jättebra om man trivs. Dock kan man inte alltid räkna med att hela miljön (lokaler, lärare, övrig skolpersonal, klasskamrater och alla kurser med dess innehåll + praktikplatserna på APL på yrkesprogram inom gymnasieskolan/). Ibland måste man acceptera att det är "goog enough" och att man kan stå ut för att få sin utbildning och grund till att sedan gå vidare till nästa nivå: högre utbildning eller ett jobb.