Student
    Hej!

    Jag studerar för nuvarande mitt tredje år på min kandidat men saknar endast 3,5 hp för att kunna få studiemedel igen. I och med att jag påbörjat terminen är det jättesvårt att hålla uppe ekonomin samtidigt... väntar för nuvarande på omtenta-resultat men känner verkligen ingen garanti att jag har blivit godkänt på dem + vill ha en plan B utifall att jag inte får några hp från det hållet.

    Vad skulle ni föreslå och vilka instanser kan jag få så pass få hp ifrån så snabbt som möjligt? Vissa delmoment från min föregående kurs jag gjort omtenta på har jag fått godkänt på, men de har inga "poäng" om man kollar Ladok - undrar ändå om detta kan räknas in för ett undantag hos CSN? Trodde alla obligatoriska delar borde vara poängsatta.

    Är verkligen stressad över detta.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Lydia,
    FRåGA SYV fattar inte beslut i frågor om Studiemedel, det gör CSN. Vi vet att CSN gör sällan några undantag från reglerna. Det som kan funka för att gå igenom ett undantag är om du inkommer med Läkarintyg eller Utlåtande från en psykolog eller kurator om sjukdom eller hälsotillstånd som utgjorde ett hinder för dig att nå tillräckligt antal godkända högskolepoäng.
    Du frågar hur du kan snabbt uppnå de godkända poängens om fattas? Ett sätt kan kanske vara att läsa en liten, 50poängs (här menas "gymnasiepoäng" där man läser 20 p. per vecka på heltid) på komvux på 2,5 veckor då får du - om du får godkänt betyg, alltså E eller högre, i den gymnasiala kursen, tillräckliga studieresultat (om jag tolkar reglerna på rätt sätt... som sagt, jobbar inte SYV-ar med beviljande av studiemedel... utan det gör Studiestödsutredare på CSN).
    Beroende på vilken kommun du är folkbokförd i, så varierar villkoren - vilka kurser som komvux har i sitt utbud och hur snabbt man kan börja läsa. I vissa kommuner kan man börja läsa på distans nästkommande måndag (alltså om du gör ansökan idag och får OK från komvux, så skulle du kunna börja läsa om bara 5 dagar men sedan tar det ändå 2.5 veckor att genomföra kursen och sedan tar det också några dagar innan du får ut ditt betyg... så det skulle ta cirka en månad innan du får in de poängen som fattas... och detta i Bästa fall). I andra kommuner ska man ansöka flera månader i förväg, och så kan man inte ansöka när som helst utan endast under de Ansökningsperioderna och sedan får man svar om 2 månader om man kan börja läsa och så börjar man läsa ännu senare... Det skadar i alla fall inte att kika på villkoren på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    Andra förslag som du kanske redan har tänkt på själv är att du försöker ha extrajobb vid sidan av studierna, att du försöker få vänner och familj att tillfälligt hjälpa dig ekonomiskt, eller att du i värsta fall får hoppa av studierna och söka jobb och återuppta studierna sen, när du har råd att läsa.
    Det är jättetråkigt att behöva hoppa av studierna pga ekonomin. Men reglerna är Reglerna. Grundtanke är att man ska läsa "rätt utbildning" som inte är för svår så att de studerande klarar av studierna.
    Som sagt, jättetråkigt att du befinner dig i en sådan situation, men vet faktiskt inte om vi här på FRåGA SYV kan hjälpa dig mer än de tips och tankar som du kan läsa om i mitt svar,  ovan.