Filip

    Hej! Min lärare gav mig ett C för att jag gjorde alla uppgifter man skulle göra varje lektion och alltid frågar om extra material när jag är klar. Jag har aldrig haft fel på uppgifterna, då menar jag att inte kunnat räkna ut svaret. Jag har sett fel på få uppgifter men annars brukar alltid ha rätt. Första proved fick jag A och Andrea proves fick jag B men två elever i min klass får A för att de är inne på reddit. De gör typ inga uppgifter och läraren gör inget emot det. Hon bryr sig mer om jag och min kompis pratar med varann. För några veckor sen så frågade jag henna om man kan Kalla en kvadrat för en rektangel. Hon sa nej och en av de som fick A sa Sammy sak. Men när vi visade att hon hade fel sa hon "näeh det fel för att funkar inte så". Även om vi hade bevis vad en rektangels definition var så sa hon aldrig att vi hade rätt. Jag tycker att en lärare som beter sig så här ska få sparked. Jag har tänkt att gå till rektorn men är inte helt säker. Jag undrar vad jag ska göra åt det här? Mvh Fp

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Filip,
    en viktig fråga du ställer! Men det är också svårt att svara "Gör så här" på din fråga... Jag tycker du bör samråda med dina vårdnadshavare, men kurator på din skola och med din klasslärare/mentor. Du får givetvis be att få prata med rektorn också... Problemet är i mångt och mycket att det är stor lärarbrist och lärare är ofta "överarbetare"/överansträngda och superstressade. Även om läraren till exempel skulle svara fel på frågan om kvadrat och rektangel, är det svårt för rektorn att sparka lärare, för att Vem ska undervisa i så fall? Det är tyvärr inte så många behöriga lärare (och många ggr även obehöriga lärare) som är arbetslösa och söker jobb. Tvärtom, är det så att vissa skolor inte kan hitta några lärare, över huvudet taget.
    Det är ett krävande yrke att vara lärare. Det ställs många krav från olika håll: från eleverna, föräldrarna, kollegorna, rektorn och från Skolverket.
    Nu vet vi på FRåGA SYV inte vad som har hänt. Du ser situationen på ett visst sätt och kan ha rätt från din synvinkel. Andra inblandade kan se det lite annorlunda - men behöver inte ha fel för det (eller rätt). Sanningen kan ligga mittemellan det du minns och det som läraren skulle svara om tillfrågad. Läraren kan på riktigt ha glömt exakt vad som sades då. Hen har extremt mycket att tänka på: kursplanerna som förändras, många olika situationer som dagligen uppstår & Covid-19 bidrar också med mycket oro och kraven på att hålla avstånd mm.
    Handlar din fråga om att du tycker du förtjänar högre betyg än C eller vill du i första hand påvisa att du hade rätt och läraren hade fel? Eller kanske både och?
    Ett betyg som redan är satt är extremt svårt att ändra på. Vad som sades i en given situation för en tid sedan, kanske läraren på riktigt inte minns. Det finns undersökningar/forskning som visar att vittnen är ofta opålitliga; de minns fel. T.ex om flera personer bevittnar en krock mellan 2 bilar och blir sedan tillfrågade om färger och modeller på bilarna, kan de ge mycket olika svar. Vittnena vill svara sanningsenligt men de kan inte - för att de minns fel. Man kan på riktigt minnas att bilen var svart, när den var vit. Det är därför mycket svårt att bevisa vad som sades i den situationen som du beskriver.
    Rektorn kan inte "blint" tro på eleverna "mot" läraren, bland annat pga det är inte otänkbart att eleverna kan "gå ihop" för att försöka mobba läraren in i att ge de höga betyg. Det är alltså inte lätt att vara lärare eller rektorn.
    Som elev är tanken att du ska lära dig så mycket som möjligt i de ämnena som du läser men även om mellanmänskliga relationer, om hur det går till när man försöker lösa konflikter och om att man ibland vinner på att "ge sig", alltså lägga det som har varit bakom sig och gå vidare, mot nya mål.
    Man måste välja sina "fight"-er, man kan inte strida för allt hela tiden. Så, om det som hände (det du beskriver i din fråga här) är inte så jätteviktigt, så kanske du kan släppa det och satsa på att skaffa dig så bra kunskaper så att ingen kan ifrågasätta det faktum att du förtjänar mycket höga betyg!
    Jag har svarat utifrån min erfarenhet både som tidigare elev och som skolpersonal: SYV.

    Du får gärna visa mitt svar till dina vårdnadshavare, dina kompisar, personal på din skola m.fl. De får gärna höra av sig med sina synpunkter.
    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!
    Oavsett vad du bestämmer dig för, lycka till!
    ANNA