Ronya
    Hej! Jag går Handels och administrationsprogrammet- Lärling.
    Går sista året i gymnasiet nu vilket betyder att det är inte långt kvar tills jag går ur gymnasiet. Jag vet inte vad jag vill göra.
    På något sätt känns inte handels som rätt för mig, det känns svårt bara. Den motgången jag har är väl att man ska lära sig kassan (som jag tycker är sjukt svårt), det blir säkert lättare med tiden. Annars har jag lätt för mig att vara social och glad mot andra människor osv inga problem.
    Men när jag ser över på allt så vill jag bara göra något spontant som man kan få nya erfarenheter av! t ex resa utomlands och jobba där på något sätt.
    Jag vet inte vad jag vill, det viktigaste är ju att jag ändå skaffar jobb för att jag ska kunna överleva. Men om man tänker på den inriktning jag har gått nu, vad finns det för andra jobb jag skulle kunna söka till också?
    Har haft tankar om att gå någon kurs som tex make-up stylist eller bartrender osv. Det känns ganska flummigt, jag vet inte. Jag vill inte läsa vidare på universitet, skolan har aldrig varit min grej. Det enda jag skulle kunna tänka mig är att gå en utbildning om det behövs.
    Vad brukar folk göra efter gymnasiet?
    Mvh Ronya

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Ronya!

    Det är bra att du i god tid ställer dig frågan om livet efter gymnasiet och inte väntar tills efter studenten för att först sen börja fundera på "och nu då?" ... :)

    Du är ute i god tid och det är jättebra. Jag kan inte bestämma åt dig men jag kan visa på flera olika alternativ och hoppas att något i mitt svar blir till hjälp för dig.

    1. Se på http://www.handelnsyrkesnamnd.se/ny-anstaellningsform-yrkespraktik/ en speciell "sak" just för dem som går på HA;

    2. se på www.yhguiden.se - yrkeshögskoleutbildningar som många har sista ansökn.dag 15 april men det finns även många som har sista ansökn.dag senare; YH är kortare än högskoleutbildningar och ger jobb i allra flesta fall. Minst 25% av YH är praktik (ofta ca en tredjedel); man kan söka många olika YH samtidigt för att man söker till varje skola direkt, det är inte samordnat och du kan därför få flera olika platser på olika YH samtidigt och välja sen vad du tackar Ja eller Nej till. Du kan tacka Nej till alla platser men om du inte söker, får du inga erbjudanden om en utbildningsplats, därför tycker jag att du skall försöka hitta någon (eller helst några) YH på www.yhguiden.se och söka dem;

    3. Se på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/efter-gymnasiet bläddra ner, läs framförallt SAMMANFATTNING i slutet - där ser du alla de olika vägar som finns att gå efter gymnasiet.

    4. se också info- om att jobba utomlands på http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Lediga-jobb/Jobba-utomlands.html

    Läs på länkarna som jag skicka nu, fundera lite och återkom gärna i fall du tror att vi på Fråga SYV kan hjälpa dig mer. Vi skall givetvis göra vårt bästa och ge dig så mycket info och så bra råd vi bara kan!

    Bästa hälsningar och stort lycka till med allt som du kommer att företa dig!
    ANNA